این نشریه چاپ دهلی نو افزود: هدف این دیدار مودی با روحانی، تعامل با ایران در زمینه انرژی، پروژه های ارتباطی از جمله بندر چابهار و همچنین با توجه به تغییرات سریع سیاسی و جغرافیایی در منطقه خاورمیانه بود.

سران دولت های هند و ایران در خصوص وضعیت خاورمیانه و صادرات انرژی از این منطقه گفت و گو کردند که با توجه به تلاش های پاریس برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا، از  اهمیت برخوردار است.

دهلی همچنین با نظر واشنگتن که ایران را بزرگ ترین " حامی تروریسم" می خواند، مخالف است.

نخست وزیر هند در دیدار خود با دکتر روحانی بر حمایت دهلی نو از دیپلماسی، گفت و گو و اعتماد سازی جهت برقراری صلح، ثبات و امنیت در خلیج فارس تاکید کرد.

دو طرف همچنین توافق کردند که در سال ۲۰۲۰، سالگرد ۷۰ سال روابط دیپلماتیک دوجانبه را جشن بگیرند.

روحانی در این دیدار در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تبریک انتخاب مجدد آقای مودی به نخست وزیری گفت: هند بعنوان یک کشور مهم آسیایی، دارای پیشینه روابط بسیار طولانی با ایران است و دو کشور ظرفیت گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: در این راستا، می توان علاوه بر ادامه روابط مطلوب فرهنگی و سیاسی کنونی، برای توسعه روابط علمی، تحقیقاتی و اقتصادی بین دو کشور اقدامات بیشتری کرد.

رییس جمهوری کشورمان با اشاره به تلاش دو کشور برای فائق آمدن بر مشکلات اخیر در برخی زمینه های تبادلات بانکی و همکاری های انرژی، از سرمایه گذاری مناسب هند در توسعه فاز اول بندر چابهار تقدیر کرد و افزود: امروزه هر سه کشور ایران، هند و افغانستان از مزایای این پروژه مهم بهره مند هستند و نسل های آینده منطقه نیز نتیجه این همکاری را خواهند دید.

این درحالی است که روز گذشته (پنجشنبه) اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند نیز با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در نیویورک دیدار کرد.

هند و ایران همچنین به دنبال فراهم ساختن شرایط برای سفر هرچه زودتر جیشانکار به تهران هستند. ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه هند نیز ماه گذشته (اوت) به ایران سفر کرد.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلان کرد: در طول این مذاکرات دو طرف تمام جنبه های همکاری های دوجانبه، پروژه های ارتباطی و زیرساختی در حال اجرا، از جمله توسعه اسکله شهید بهشتی، بندر چابهار و اجرایی شدن کامل توافقنامه حمل و نقل سه جانبه (پروژه چابهار) میان هند، ایران و افغانستان را بررسی کردند.

هند یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران محسوب می شود که در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرد. اما با فشار های آمریکا و تمدید نشدن معافیت های نفتی هند جهت خرید نفت خام از ایران، تصمیم گرفت این واردات را متوقف کند.

سطح تجارت دوجانبه هند و ایران در سال های ۲۰۱۶-۱۷ به ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید. هند معادل ۱۰میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا و محصولات که بخش عمده‌ آن نفت خام بود، از ایران وارد و معادل ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.