علی لاریجانی در بخشی از نطق پیش از دستور خود با انتقاد از عملکرد صدا و سیما و انتقاداتی که به لایحه تجارت مطرح شده است، گفت: متاسفانه قضاوت‌های ناصحیح در مورد لایحه تجارت ابراز داشتند و امر عجیبی است. وقتی مجلس به یک قانون مادر در اقتصاد کشور ورود می‌کند و بدون آنکه سوابق امر را بدانند، سروصدا در رسانه‌ها راه می‌اندازند که چنین و چنان بوده و وقتی مجلس ورود نمی‌کند، باز ماجرا درست می‌کنند، چرا در مسائل اقتصادی مجلس وارد نمی‌شود.

وی گفت: این قانون اولا به صورت لایحه در زمان دولت آقای خاتمی به مجلس داده شد. در چند دوره مجلس روی آن کار شد و اتفاقا وقت زیادی برای آن صرف شد و به هیچ وجه حرفی که می‌زنند کار با عجله انجام شده، درست نیست. اگر ایرادی وارد باشد این است که چرا این قدر و به صورت طولانی در مجلس روی این لایحه وقت گذاشته شد. یعنی حدود ۱۶ سال در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که ما لایحه دیگری به این صورت نداریم که البته دلیل آن هم مربوط به نظر شورای نگهبان بود.

رئیس مجلس افزود: ثانیا این تصور غلطی است که فکر می‌کنند همه کار روی یک لایحه در صحن مجلس باید انجام شود. اتفاقا کار اصلی در کمیسیون‌ها با کمک متخصصان و مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت باید انجام شود و اگر کار منقح انجام شد، دلیل ندارد در مجلس یک طرح کارشناسی‌شده که مورد بررسی علمی قرار گرفته معطل بماند.

لاریجانی ادامه داد: ثالثا این ادعا که بخش‌های اقتصادی حضور نداشتند حرف ناصحیحی است. ادعایی که در صدا و سیما و رسانه‌ها مطرح شد که حقوقدانان در این لایحه نظر داده‌اند و اقتصاددانان مشارکت نداشته‌اند، حرف درستی نیست. اتاق بازرگانی و دولت در بخش اقتصادی مشارکت داشتند و متن اصلی لایحه را دولت ارائه کرده است که با حضور کارشناسان اقتصادی تدوین شده است و بنده از جلسات مستمری که کمیسیون با حضور اتاق بازرگانی در مجلس قبل داشتند، مطلع بوده‌ام و حتی در اجلاسی که در مجلس قبل به طور مداوم در یک هفته از صبح تا شب در مشهد کمیسیون جلساتی گذاشته بود شرکت کردم که نمایندگان تمام دستگاه‌های اقتصادی دولت و اتاق بازرگانی وقت حضور داشتند و ماده به ماده خوانده می‌شد و روی آن بحث می‌شد. 

 رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: حتی در صحن مجلس ما اتاق بازرگانی را دعوت کردیم و آقایان نظر کتبی خود را به من دادند. در چند مورد نظر داشتند که ما با آنان گفتگو کردیم. برخی را قبول کردند که مصلحت نیست و برخی را اصلاح کردیم و درباره پیشنهادها هم در صحن مجلس نظر آنها گرفته می‌شد و حتی برخی مواد به کمیسیون ارجاع شد.

وی با بیان اینکه بحث در محتوای این لایحه می‌تواند متفاوت باشد؛ افزود: کما اینکه در کمیسیون هم نظرات مختلف بود اما اینکه در رادیو تلویزیون یک‌مرتبه بدون توجه به سوابق طوری موضوع را مطرح می‌کنند که انگار یک روزه این لایحه مهم به مجلس آمد و با عجله تصویب شد، اقدامی ناصواب، غلط و ناعادلانه است. حداقل زحمت بکشید ابعاد مسئله را بفهمید و بعد وارد کار شوید. تاسف‌آورتر برخی هزل‌گویی در برخی شبکه‌ها توسط مجریان است که هیات نظارت بر صدا و سیما باید رسیدگی کند.

رئیس مجلس گفت: قانون‌گذاری کار جدی حکومت است و صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد، نه با سخنان تمسخرآمیز که مثلا مجلس رکورد زد، حرف‌های وهن‌آمیز و غلط مطرح کند. حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم‌اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازند و متاسفانه برخی همکاران هم در این زمینه رعایت شان مجلس را نکردند. به هر تقدیر از آقای عسکری رئیس محترم صدا و سیما هم می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند. وظیفه صدا و سیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.