حسن روحانی و امانوئل مکرون روسای جمهور ایران و فرانسه شامگاه دوشنبه در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

بر اساس گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در این باره اعلام کرد: مکرون در دیدار با همتای ایرانی خود به او گفته است که ایران باید برای کاستن از تنش‌ها در منطقه کمک کند و گامی بردارد.

 دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین آورده است که رئیس جمهور مکرون در ادامه گفت: در شرایط کنونی مسیر تنش‌زدایی در خاورمیانه باریک است، اما بیش از هر زمان دیگری رفع تنش‌ها یک ضرورت به شمار می‌آید و زمان آن است که ایران کاری انجام دهد.

بنابر این گزارش، امانوئل مکرون علاوه‌براین بر لزوم آغاز گفت‌وگو بر سر یک برنامه امنیتی برای منطقه تاکید کرد.

هیچ یک از روسای جمهور ایران و فرانسه پس از دیدار یک ساعت و نیمه خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که این روزها در نیویورک در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران حاضر نشدند.

به گزارش ایسنا، روحانی و امانوئل مکرون در این دیدار در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مورد علاقه ایران و فرانسه، شرایط حساس منطقه و ابتکار جدید روحانی برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به «ابتکار صلح هرمز» تبادل نظر و بر عزم خود برای توسعه روابط و همکاری در عرصه‌های مختلف دو جانبه و بین‌المللی تاکید کردند.

روحانی در این دیدار ضمن تاکید بر وظایف و مسئولیت سایر طرف‌های برجام از جمله فرانسه برای حفظ این توافق مهم بین‌المللی بعد از خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از آن، بیانیه روز دوشنبه کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران عنوان و از آن انتقاد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.