دکتر محمد باقر یوسفی رازلیقی  با اشاره به اهمیت و حساسیت موضوع گفت: پس از بررسی های دقیق مشخص شد که موضوع گروگان گرفتن نوزاد در بیمارستان کذب بوده و هیچیک از پرستاران بیمارستان نیز چنین پیشنهادی را به والدین نوزاد ارائه نکرده اند.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان  این افراد تبعه کشور افغانستان هستند و بدنبال تولد این نوزاد در بیمارستان رازی سراوان در تاریخ ۴ شهریورماه امسال، نوزاد به دلیل نوعی ناهنجاری که تنفس و تغذیه طبیعی وی را مختل می نمود در بخش تازه تاسیس مراقبت های ویژه نوزادان (N.icu) بستری شده است.

 وی افزود: خوشبختانه با لوله گذاری تنفسی به موقع و ارائه خدمات درمانی و مراقبتی توسط پزشکان و پرستاران و با استفاده از پیشرفته ترین و گرانقیمت ترین اقلام داروئی، مواد مصرفی و تجهیزات پزشکی، این نوزاد از خطر مرگ نجات یافته و پس از ۱۱ روز بستری با حال عمومی مناسب و وضعیت رضایت بخش مرخص گردید.

دکتر یوسفی رازلیقی هزینه درمان این نوزاد را بر اساس تعرفه های دولتی حدود ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه درمان در بیمارستان های دولتی جزو بیت المال محسوب می شود، اتباع غیر ایرانی هم مانند شهروندان ایرانی و طبق قانون باید نسبت به پرداخت هزینه های درمانی خود اقدام نمایند.

وی افزود: با توجه به ناتوانی خانواده نوزاد در پرداخت این مبلغ، بخشی از هزینه درمان توسط یکی از خیرین پرداخت شده و پدر نوزاد در هنگام ترخیص  متعهد شده است تا مابقی هزینه درمان را در فرصت دیگری به حساب بیمارستان واریز نماید و بر این اساس ادعای گروگان گرفتن نوزاد بهیچوجه صحت ندارد.    

وی افزود: در سال های نخست وقوع جنگ در کشور افغانستان برخی نهادهای بین المللی برای خدمات بهداشتی و درمانی که توسط کشورهای مهاجر پذیر به بیماران افغانستانی ارائه می شد هزینه ای را اختصاص می دادند و با وجود آنکه  ده‌ها سال است که به دلیل پایان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، این کمک ها نیز به طور کامل قطع شده است امّا برادران و خواهران افغانستانی ما همچنان محدودیتی در زمینه استفاده از بیمارستان های دولتی ندارند.  

 وی در عین حال تاکید کرد که پرداخت هزینه بیت المال در بیمارستان ها بر عهده تمام کسانی است که از این خدمات استفاده می کنند و همکاران ما نیز ملزم هستند تا طبق قانون به استیفای حقوق مردم و دریافت هزینه درمان بپردازند.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان سراوان  بسیاری از اتباع غیر ایرانی در زمینه پرداخت هزینه درمان خود دچار مشکل می شوند و معمولا از حمایت ها و تخفیف های میلیونی استفاده می کنند.

به گفت دکتر محمد باقر یوسفی هر ساله مبالغ قابل توجهی صرف درمان اتباع بیگانه می شود که عموما با وضعیت وخیم و در اثر تصادفات شدید ناشی از قاچاق انسان به بیمارستان های استان منتقل می شوند و  به دلیل عدم وجود تمکن مالی از بیمارستان ترخیص و هزینه درمان آنها نیز به بیمارستان ها تحمیل می شود.

وی با اعلام  این مطلب که انتشار چنین مطالب سخیف و نادرستی نمی تواند در عزم کارکنان بهداشت و درمان در ارائه یکسان خدمات تخصصی به همه انسان ها صرفنظر از ملیت، نژاد، مذهب و زبان خللی وارد کند گفت: همانگونه که  از زمان حضور برادران و خواهران تبعه افغانستان در استان سیستان و بلوچستان، خدمات سامانه بهداشت و درمان بدون هیچگونه محدودیتی برای این عزیزان نیز ارائه می شده است از این پس و تا زمانی که ما میزبان این عزیزان باشیم هم این خدمات بر اساس معیارهای انسانی و اسلامی استمرار خواهد داشت.

دکتر محمد باقر یوسفی گفت: اتباع غیر ایرانی مجاز و دارای مدارک اقامت دائم یا موقت می توانند با مراجعه به اداره کل بیمه سلامت و با پرداخت مبلغی در حدود ماهیانه ۸۰ هزار تومان، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند که همین حق بیمه نیز برای بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی رایگان است.

وی در خصوص موضع رسمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص مطلب کذبی که در رسانه های غیر رسمی منتشر شده است گفت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بیمارستان رازی سراوان و کارکنان بخش مراقبت های ویژه این بیمارستان به دلیل ایراد این اتهامات ناروا و نادرست، حق پی گیری حقوقی و قضائی را برای خود محفوظ می دانند و در خصوص جنبه عمومی جرم و تبعات اجتماعی و روانی این حرکت خلاف اخلاق نیز مدعی العموم و سایر نهادهای مرتبط بر اساس قانون این موضوع را پی گیری خواهند کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان همچنین  گفت: از دقایق اولیه انتشار این مطلب در فضای مجازی نهادهای نظارتی و مدیریتی دانشگاه بنا به دستور رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان وارد عمل شدند و حتی هماهنگی های لازم با نهادهای انتظامی خارج از بیمارستان نیز انجام شد تا در صورت بروز هرگونه تخلف با فرد خاطی برخورد لازم صورت گیرد.

به گفته دکتر محمد باقر یوسفی با بررسی ها و پی گیری های لازم والدین نوزادی که در فیلم نمایش داده شده بود توسط همکاران ما شناسائی شدند. وی افزود در بررسی های دقیقی که انجام شد  هیچگونه مدرک و یا حتی شواهدی در خصوص طرح پیشنهاد فروش نوزاد توسط کادر پرستاری بخش مراقبت های ویژه نوزادان به دست نیامد.

دکتر یوسفی با اشاره به وجود راه های ارتباطی متعددی که  برای استفاده بیماران و همراهیان پیش بینی شده است  و در دسترس آنان است گفت: همه مراجعین محترم می توانند هر گونه ابهام، سوال، شکایت، پیشنهاد  و یا انتقاد از خدمات و مسائل بیمارستان را از طریق مسیرهای ارتباطی تعریف شده با مسئولین بیمارستان رازی، شبکه بهداشت و درمان سراوان و یا حتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مطرح نمایند.

وی افزود تجربه نشان داده است که پی گیری مستقیم مشکلات بیماران از طریق مسئولین مربوطه تا حدود زیادی به رفع مشکلات مردم کمک می کند. دکتر یوسفی در پایان از همه شهروندان فهیم سراوان در خواست کرد تا با خودداری از بازنشر مطالبی که از صحت آن اطمینان ندارند به امنیت و آرامش اجتماعی شهر، استان و کشورمان کمک کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.