روزنامه «لو فیگارو» فرانسه روز شنبه نوشت: رئیس جمهوری فرانسه در آستانه چهل وپنجمین شنبه اعتراضی جلیقه زردها - که با سالروز میراث در این کشور مصادف شده - گفت: خوب است که مردم خواسته های خود را بیان می کنند ... لازم است که این کار در آرامش انجام شود.

 

امانوئل مکرون روز گذشته(جمعه) در حاشیه بازدید از خانه هنر "رُزا بونور" در "سنت اِ مارین" به مناسبت روزهای میراث اظهار امیدواری کرد که تظاهرات برنامه ریزی شده برای روز شنبه، همزمان با روزهای میراث، در «آرامش» انجام شود.

 

برای کنترل اقدام های جلیقه زردها که انتظار می رود امروز(شنبه) هم به خشونت کشیده شود، ۷ هزار و ۵۰۰ پلیس و ژاندارم در پاریس ساماندهی شده اند.

 

مکرون گفت: روزهای شنبه خواسته های بسیاری از سوی مردم وجود دارد. ما کشوری متعهد به حق اعتراض و به این آزادی هستیم و باید(اعتراض ها) در آرامش انجام شود.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: از آنجا که می دانم تمام کسانی که تظاهرات می کنند گاه به آنچه از آن برخورداری دارند وابسته هستند، خانواده های آنها و دیگر هموطنان می توانند به طور کامل از این روز میراث لذت ببرند.

همچنین روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» با اشاره به اظهارات دوشنبه گذشته رئیس جمهوری فرانسه در جمع ۲۰۰ نفر از نمایندگان حزب "جمهوری به پیش" و دیگر احزاب متحد با دولت از جمله رهبران حزب مردم نوشت،: مکرون گفت تصمیم گرفته که تیم ها را تغییر ندهد اما در عین حال با خونسردی خطاب به وزرای کابینه خود تاکید کرد: بنابراین این شما هستید که باید خود را تغییر دهید. اگر تغییر نکردید خودم شما را تغییر خواهم داد.

این روزنامه فرانسوی افزود: حدود یک سال پس از شروع بحران جلیقه زردها که امروز نیز در پاریس از سر گرفته می شوند، هیچ راهی برای انجام این کار وجود ندارد که گویی همه چیز به سمت بهتر شدن پیش رفته است. 

مکرون می گوید: در حال خروج از یک بحران سیاسی و اجتماعی هستیم.

وی در جلسه ای با نمایندگان هم حزبی خود در مجلس گفت: بسیار آگاه هستید که خشونت در کشور رو به افزایش است.

لو پاریزین به نقل از یکی از مشاوران مکرون که نامی از او نبرده می نویسد: او بسیار آگاه است که خشونت در کشور رو به افزایش است. نمی گویم که مکرون در حال حاضر کاملا" بی سر و صدا است اما به هر حال فوق العاده مصمم است. 

هفته گذشته فرانسه شاهد اعتراض های صنفی برخی مشاغل آزاد در این کشور بود؛ جمعی از وکلا، پزشکان، پرستاران و خلبانان و مهمانداران فرانسوی دوشنبه گذشته در اعتراض به برنامه اصلاحات نظام حقوق بازنشستگی دولت امانوئل مکرون، در پاریس راهپیمایی و حدود ۲۰ هزار نفر و به گفته پلیس ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بدنبال فراخوانی که پیشتر صادر شده بود، در این رویداد شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی، خشم و اعتراض خود را نسبت به کاهش حقوق بازنشستگی اعلام کردند.

 

پیش از آن نیز در روز جمعه هفته قبل، کارکنان بخش حمل و نقل فرانسه در پاریس دست به اعتصاب زدند که در پی این اقدام، ۱۰ خط مترو و اختلال در خطوط ریلی و اتوبوسرانی با مشکل تردد روبرو شد.

در این اقدام که بزرگترین بسیج همگانی در سیستم حمل و نقل دولتی فرانسه از زمان اعتصاب سراسری سال ۲۰۰۷ در این کشور بود، اعتصاب کنندگان به طرح کاهش مزایای بازنشستگی خود اعتراض کردند تا بدین طریق، برنامه اصلاحات بازنشستگی امانوئل مکرون را به چالش بکشند.

 

۷ هزار پلیس برای کنترل جلیقه زردها در پاریس 

خبرگزاری فرانسه هم روز شنبه نوشت: بیش از هفت هزار نیروی پلیس قرار است امروز به دلیل ترس از خشونت تظاهرکنندگان در پاریس مستقر شوند.

«دیدیه لالمان» رئیس پلیس پاریس گفت که ۷ هزار و ۵۰۰ نیروی پلیس برای تظاهرات شنبه به موازات اوج اعتراض های جلیقه زردها در ماه های دسامبر و مارس، در پاریس مستقر خواهند شد.

تظاهرات هفتگی جلیقه زردها باعث شد تا مکرون میزان مالیات ها را تا حدود ۱۷ میلیارد یورو(۱۸.۸ میلیارد دلار) در چارچوب افزایش دستمزدها و کاهش مالیات برای افراد کم درآمد، کمتر کند اما این کار در تابستان امسال متوقف شد.

روز شنبه مصادف است با سالروز میراث اروپا، زمانی که ساختمان های عمومی و خصوصی در فرانسه به طور معمول خارج از محدوده برای بازدید کنندگان هستند.

مکرون در گفت وگویی با مجله تایم که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت که جنبش جلقه زردها برای من بسیار خوب بوده زیرا باعث شده او بهتر گوش فرادهد و ارتباط برقرار کند.  

رئیس جمهوری فرانسه گفت: چالش من برای گوش دادن به مردم،اکنون خیلی بهتر از همان ابتدا است.

 

نتایج آخرین نظرسنجی ها حاکیست تقریبا سه نفر از هر چهار فرانسوی معتقدند که دولت مکرون از پس اصلاحات خوب در این کشور برنمی ‌آید.

کارشناسان این اعتراض ها را به مثابه احیای مجدد و بازگشت دوباره جلیقه زردها به روزهای نخست اعتراض های خود عنوان کردند.

جنبش جلیقه زردها که ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۶ آبان ۹۷) در فرانسه و با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر شکل گرفته، امروز به چهل و پنجمین هفته متوالی خود می رسد.

ناآرامی های ۹ ماه گذشته در فرانسه تا ۱۱ کشته برجای گذاشته و طبق آخرین آمارهای رسمی که «کریستف کاستانر»  وزیر کشور فرانسه اعلام کرده، حدود ۲۵۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان و ۱۷۱۷ نفر از بین نیروهای پلیس در جریان درگیری‌ها تاکنون زخمی شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.