گروسی گفت در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس آژانس، تلاش خواهد کرد با دیدگاه‌های متعصبانه علیه ایران مبارزه کند.

این دیپلمات آرژانتینی که سفیر کشورش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است در ادامه گفت:‌ «آژانس رویکرد رضایت‌بخشی در این زمینه داشته است. این اقدام [آژانس] از نوع سرکشی و نظارت است و نباید وابسته به عقاید [شخصی] باشد. ما برای انجام بازرسی، چک کردن، پایش و راستی‌آزمایی و گزارش آن به همان صورتی که هست، در آنجا (ایران) حضور داریم و من نسبت به این نقش اطمینان زیادی دارم.

گروسی افزود، ما ابزاری هوشمند برای شفافیت‌سازی هستیم. اگر انتخاب شوم خود را موظف به تعامل با ایران می‌دانم. استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی می‌تواند قوایی در خدمت «نیروی خیر» در خاورمیانه باشد.

او درباره اعلام ایران مبنی بر کاهش تعهدات نسبت به توافق هسته‌ای توضیح داد: «بیانیه‌های صادر شده از سوی ایران روشن هستند و آژانس باید هرچه می‌بیند و در محل مورد بررسی قرار می‌دهد گزارش کند»

 

گروسی ماه گذشته در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز»، کاهش تعهدات برجامی ایران را «موضوعی جدی» توصیف کرد که باید به نحوی «فوق‌العاده محتاطانه» به آن پرداخت تا تنش‌ها بیش از پیش تشدید نشود.

یوکیا آمانو که دارای ملیت ژاپنی بود، ۳۱ تیر ماه امسال درگذشت. به‌گفته آژانس، او پیش از فوت پیش‌نویس استعفایش را تنظیم کرده بود.

آمریکا یکسال پیش علی‌رغم مخالفت‌های کشورهای طرف برجام و پایبندی ایران به تعهداتش، به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و به امید وادار کردن ایران به مذاکره مجدد بر سر توافقی جدید فشارها علیه تهران را افزایش داد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد. تهران در این مدت به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام از تعهدات خود نسبت به برجام کاسته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.