«کورنل فروتا» روز دوشنبه طی سخنانی در شصت و سومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما در یک سال گذشته به راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک ادامه دادیم و در آینده هم این کار را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به سفر اخیر خود به تهران افزود: در جریان این سفر با مقامات ارشد ایران گفت‌وگوهایی داشتم. ما درباره فعالیت‌های‌مان طبق برجام و اجرای پادمان‌ها در ایران رایزنی کردیم. من همچنان بر اهمیت همکاری کامل و به موقع ایران در رابطه با اجرای توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی تاکید می‌کنم.

مدیرکل موقت آژانس تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی‌آزمایی عدم انحراف در مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران طبق توافقنامه پادمانی ادامه خواهد داد. همچنین ارزیابی‌ها درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه خواهد داشت.

شصت و سومین نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز(دوشنبه)در شهر وین اتریش آغاز به کار کرده است.

انتظار می رود در کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی اتمی طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله استفاده از اقدامات امنیتی آژانس درخاورمیانه وکره شمالی مورد بررسی قرار گیرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین قرار است نسبت به موضوعات داخلی از جمله گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، صورت های مالی سال ۲۰۱۸میلادی و همچنین تصویب یک برنامه و بودجه برای سال های ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر این، نمایندگان به انتخاب ۱۱ عضو جدید در هیات مدیره ۳۵ نفره آژانس انرژی آژانس انرژی رای می دهند.

این کنفرانس پس از درگذشت یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) برگزار می شود. انتظار می رود آژانس تا ماه اکتبر (مهر-آبان) یک مدیرکل جدید منصوب کند و چهار کشور (آرژانتین، بورکینافاسو، رومانی و اسلواکی ) نامزدهای خود را معرفی کرده اند.

تقویت اثربخشی اجرای پادمان و استفاده بیشتر از علوم و تکنولوژی هسته‌ای در راستای توسعه از جمله موضوعات دیگری است که کشورهای عضو در این نشست درباره آن بحث و تبادل نظر می‌کنند.

صالحی طی سخنانی در این اجلاس ضمن انتقاد از عدم اجرای تعهدات طرف های باقی مانده در برجام، نسبت به یکجانبه گرایی و اقدامات مخرب آمریکا در ضربه به چندجانبه گرایی و دستاوردهای مهم دیپلماسی در چند دهه گذشته هشدار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.