در پی ادعاهای بی اساس و واهی نماینده رژیم صهیونیستی و نیز اظهارات غیرمرتبط امارات متحده عربی در کنفرانس عمومی آژانس علیه کشورمان، نماینده کشورمان در این نشست به آن ها واکنش جدی نشان داد.

نماینده ایران اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با داشتن سابقه دیرینه در سیاست های فرصت طلبانه جهت انحراف توجهات از رفتارهای وحشیانه و غیر انسانی خود علیه مردم فلسطین و دیگر کشورهای خاورمیانه، یکی از منابع اصلی بحران، بی ثباتی، رنج و خشم در تاریخ اخیر این منطقه بوده است.

وی افزود: بسیار مضحک است رژیمی که تمامی معاهدات عدم اشاعه و خلع سلاحی را نادیده گرفته و همه انواع سلاح های کشتار جمعی را تولید کرده، به طور بی شرمانه ای یک کشور عضو ان.پی.تی را که مواد و تاسیسات هسته ای اش تحت پادمان های آژانس می باشد، موعظه می کند. همه فعالیت های هسته ای ایران در شفاف ترین شیوه انجام می شود و تحت راستی آزمایی آژانس قرار دارد.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه علیرغم حمایت جامعه بین المللی از برجام، با این حال این رژیم و عده اندک دیگر، اقدامات خرابکارانه گسترده ای را جهت تضعیف این دستاورد انجام داده اند، خاطرنشان کرد: امیدواریم که چنین تلاش های ناامید کننده ای سبب انحراف توجهات بین المللی از جرائم و جنایات رژیم اسرائیل و برنامه سلاح های هسته ای آن نشود. اسرائیل بایستی سلاح های هسته ای خود را رها کند و بدون هیچ تاخیر یا پیش شرطی به معاهده عدم اشاعه پیوسته و همه تاسیسات هسته ای خود را تحت پادمان های کامل آژانس قرار دهد. 

نماینده جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به ادعاهای امارات نیز،گفت: ایران، منشأ ثبات در منطقه است.

نماینده کشورمان ضمن اعلام اینکه ایران اهمیت بالایی را برای ایمنی هسته ای قائل بوده و دولت ها مسئولیت اصلی در این حوزه را دارند، افزود: ایران بالاترین استانداردها را در ساخت و راه اندازی تاسیسات هسته ای خود بکار گرفته و معتقد است که فرهنگ و ظرفیت های فنی ملی، عناصر ضروری برای بکارگیری استانداردها هستند و نمی توان به راحتی و با یک خرید فوری و واردات برخی تجهیزات، موضوع ایمنی را تکمیل کرد. 

   نماینده کشورمان در بخش دیگری از پاسخ خود با تاکید بر اینکه ایران به طور شفاف نشان داده که منشا اصلی امنیت و ثبات در منطقه بوده و این را در موقعیت های گوناگون از جمله مبارزه و شکست تروریسم که توسط برخی دولت های داخل و خارج از منطقه ایجاد و تجهیز شدند، ثابت نموده، افزود: این دسته از دولت ها به طور شفاف و مکرر نشان داده اند که در تجاوز به کشورها و وارد شدن در جنگ های ویرانگر هیچ تردیدی نداشته و حتی جهت رسیدن به اهداف نامشروعشان، از گروه های تروریستی شناخته شده بین المللی مانند القاعده و داعش حمایت و استفاده می کنند.

    در بخش پایانی واکنش کشورمان نیز آمده است: در حالی که استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای حق انکار ناپذیر همه دولت ها است، با این حال، ایران یک برنامه هسته ای شفاف و به خوبی تثبیت شده را دارد. ما قویا توصیه می کنیم که تازه وارد ها به حوزه هسته ای در منطقه از جمله امارات، شفافیت حداکثری را از خود نشان داده و از هر گونه انحراف در برنامه صلح آمیز هسته ای خودداری کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.