روسیا الیوم گزارش داد، نتایج نظرسنجی‌های میدانی که از سوی شبکه‌های اسرائیلی منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند امکان دستیابی "لیست مشترک" به ۱۵ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی وجود دارد.

 

ایمن عوده، رئیس لیست مشترک درباره نتایج نظرسنجی‌ها گفت، مساله مهم این است که مردم عرب علیه نتانیاهو هستند؛ همان طرفی هستند نتانیاهو را ناکام گذاشته و تبدیل به سومین قدرت در پارلمان شده‌اند.

 

وی افزود: ما از همان ابتدا تاکید کردیم که پاسخ ما به تحریکات جهت دار و نژادپرستانه نتانیاهو در صندوق‌های رای خواهد بود و این اتفاق هم افتاد.

عوده تاکید کرد: ما با آرای خود مانع از تشکیل دولت از سوی نتانیاهو شدیم و به دوره او خاتمه دادیم و بر معامله قرن پیروز شدیم.

رئیس لیست مشترک عربی، نتانیاهو را به دروغگویی و تحریک علیه عرب‌ها در جریان کمپین انتخابات پارلمانی متهم کرد.

عوده در فیلم ویدئویی که آن را در شبکه‌های مجازی منتشر کرد، گفت: نتانیاهو دروغگو بوده و علیه ما تحریک می‌کند. او به یهودی‌ها می‌گوید: (برای رأی دادن) هجوم بیاورید، چرا که عرب‌ها بسیار رأی می‌دهند.

وی افزود: ما با نخست وزیری روبرو هستیم که علیه ما تحریک می‌کند و دروغ می‌گوید.

عوده در این فیلم از عرب‌های ساکن اراضی اشغالی خواسته تا رای دهند. وی همچنین از شرایط بد اقتصادی عرب‌ها صحبت کرد و گفت: آنها ما را مجبور می‌کنند که شهروند درجه دو باشیم و ما باید با این واقعیت مخالفت کنیم.

امطانس شحاده، رئیس لیست تجمع ملی دموکراسی و نامزد دوم لیست مشترک نیز گفت، نتایج نظرسنجی‌ها نشان دادند که قدرت راست‌گراها کاهش یافته و حزب "عوتسما یهودیت" کاهانی نتوانسته میزان تعیین کننده احزاب راست‌گرا را به دست آورد و این یعنی پایان دوره نخست‌وزیری نتانیاهو.

انتخابات کنست روز سه شنبه برگزار شد و رقابت میان نخست وزیر و بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش وی نزدیک است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.