ان‌.بی.سی گزارش داد، به دنبال حمله اخیر به مجموعه پالایشگاهی آرامکو، مقامات رسمی آمریکا به این شبکه گفتند  که دولت آمریکا در حال بررسی طیفی از اقدامات متقابل علیه ایران، از جمله حمله سایبری، حمله فیزیکی به پالایشگاه‌های ایران یا دارایی‌های سپاه پاسداران ایران است.

افراد حاضر در یک نشست امنیتی که روز دوشنبه برگزار شد، مسئولان دفاعی آمریکا بودند که یک فهرست از اقدامات ممکن علیه ایران را به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ارائه دادند، اما وی که به دنبال پاسخی متمرکزتر که موجب کشاندن آمریکا به درگیری نظامی گسترده‌تری با ایران نشود، بود، خواستار ارائه گزینه‌های انتخابی بیشتری شد.

برخی مقامات آمریکایی نیز گفته‎اند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که اقدام آمریکا قریب‌الوقوع باشد، وجود ندارد. اما وزارت دفاع آمریکا در حال کار کردن بر روی گزینه‌هایی برای افزایش حضور آن در منطقه از طریق اعزام نیروها و ادوات نظامی بیشتر به خلیج فارس است.

به گزارش ایسنا، دولت آمریکا حمله رخ داده به آرامکو را دستمایه سیاست‌های ضدایرانی‌اش قرار داده و ادعایی مبنی بر دست داشتن ایران در این حمله را مطرح کرد.

این در حالی است که بنابر اعلام سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله یمن، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور صبح شنبه برابر با ۱۴ سپتامبر با ۱۰ پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را هدف گرفت.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این اتهامات گفت: پالایشگاه نفتی عربستان سعودی را یمنی‌ها زده‌اند این موضوع چه ربطی به ایران دارد. حرفی که در این زمینه مطرح شده است حرفی بی‌ربط و نادرست است.

همچنین محمدجواد ظریف،  وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این ادعا گفت: مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.