دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: ما به نفت و گاز خاورمیانه نیاز نداریم و در حقیقت نفتکشهای کمی در آنجا داریم اما به متحدانمان کمک خواهیم کرد!

این توییت تلاش آشکاری برای پایین بردن قیمتهای نفت بود اما همچنین نشان داد تا چه حد موضع آمریکا در برابر یک اختلال بزرگ عرضه تغییر کرده است. اگرچه آمریکا از تغییراتی که در عوامل عرضه و تقاضای بازار روی می‌دهد مصون نخواهد ماند اما با افزایش بی‌سابقه تولید نفت، این کشور نسبت به سابق وابستگی کمتری به نفت عربستان سعودی دارد.

الن والد، مشاور سیاست و صنعت انرژی در شرکت مشاوره "ترانس ورسال" در این باره گفت: نفت یک کالای جهانی بوده و قیمتهای آن تحت تاثیر نگرانیهای جهانی قرار می‌گیرد اما مصرف کنندگان آمریکایی دیگر مثل سابق ناچار نیستند نگران کمبود عرضه در نتیجه صدمات وارده به زیرساخت نفتی عربستان سعودی باشند.

وی در ادامه افزود: تغییر در این روابط دنبال کردن اقدامات نظامی در واکنش به حملات روز شنبه را برای دولت ترامپ دشوار می‌کند. متقاعد کردن اذهان عمومی آمریکا برای حمایت از اقدام نظامی برای کمک به عربستان سعودی بسیار دشوار خواهد شد.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات نفت خام عربستان سعودی به آمریکا در هفته منتهی به ششم سپتامبر به ۲۷۱ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

این کاهش تا حدودی به دلیل توافق کاهش تولید اوپک است اما با فعالیت بالاتر پالایشگاههای آسیایی و خاورمیانه و صادرات کمتر ایران به دلیل تحریمهای آمریکا تشدید شده است.

بنا بر آمار رسمی، حدود نیمی از صادرات نفت خام عربستان سعودی به آمریکا به پالایشگاههای منطقه وست کاست تحویل داده می‌شود و حدود ۷۶ درصد از واردات نفت عربستان سعودی از سوی پالایشگاه‌های آمریکایی در ژوئن گرید مدیوم، ۱۵ درصد نفت ترش سبک و حدود ۹ درصد نفت ترش سنگین بوده است.

بزرگترین خریداران آمریکایی نفت خام عربستان سعودی در ژوئن پالایشگاه پورت آرتور شرکت موتیوا در تگزاس، پالایشگاه پالزبوروی شرکت پی بی جی انرژی در نیوجرسی و پالایشگاه ریچموند شرکت شورون در کالیفرنیا بودند.

واردات نفت خام به آمریکا در ژوئن به ۷.۱۴ میلیون بشکه در روز رسید که حدود ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود. واردات آمریکا در فوریه به ۶.۶۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود که پایین‌ترین میزان در ۲۳ سال گذشته بود.

تحلیلگران "اوراسیا گروپ" در یادداشتی پیش بینی کردند تاثیر حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی روی اقتصاد و قیمت بنزین در آمریکا به دلیل عرضه فراوانی که وجود دارد، بسیار محدود خواهد بود.

با وجود انتظارات برای کندی رشد تولید نفت آمریکا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت این کشور تا پایان امسال حدود یک میلیون بشکه در روز رشد کرده و به حدود ۱۳.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. همچنین پیش بینی کرد تولید نفت شیل در اکتبر به بیش از ۸.۸۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۷۴ هزار بشکه در روز بالاتر از سپتامبر و حدود ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز بالاتر از اکتبر سال ۲۰۱۸ است.

بر اساس گزارش پلاتس، اما جان اوئرز، نایب رییس شرکت ترنر اند میسون اظهار کرد: اگرچه انتظار می‌رود واردات نفت عربستان سعودی همچنان کاهش پیدا کند اما حملاتی که به تاسیسات پالایش ابقیق و میدان نفتی خریص صورت گرفت روی پالایشگاههای آمریکایی همچنان تاثیر عمده‌ای خواهد گذاشت. این یک بازار جهانی است و زمانی که تولید پنج میلیون بشکه در روز از دست می رود، تاثیر عمده‌ای خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.