به گزارش نشنال اینترست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این هفته به طور ناگهانی در صفحه توییتر خود اعلام کرد که  آقای جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرده است. آقای بولتون برای مدتی کمتر از دو سال رهبری شورای امنیت ملی را بر عهده داشت. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که جان بولتون ساکت نخواهند ماند و در آینده شاهد نزاع علنی آن ها خواهیم بود.

 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: ما اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۸ گزارش کردیم که آقای بولتون در آستانه ورود به تیم ترامپ قرار دارد. گزارش های منتشر شده در آن روزها باعث غافل گیری اچ آر مک مستر، مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهور شدند. در نهایت ترامپ در آوریل سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت که بولتون را به عنوان جایگزین آقای مک مستر انتخاب کند. جان بولتون همیشه چهره ای جنجال برانگیز در حزب جمهوری خواه بوده است. او در دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ جنجال زیادی بر سر نتایج ایالت فلوریدا به راه افتاد. آقای بولتون نقش مهمی در پیروزی نهایی آقای بوش در انتخابات داشت.

اما این موضوع از ابتدا آشکار بود که ترامپ و بولتون در مورد مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف دارند. آقای بولتون به عنوان یکی از چهره های تندرو و جنگ طلب در فضای سیاسی کشور شناخته می شود. این در حالی است که دونالد ترامپ در گذشته بارها از جنگ های آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده بود. بولتون یکی از معمارهای اصلی جنگ عراق بود. او  در مصاحبه با آقای تاکر کارلسون، مجری محبوب ترامپ در شبکه فاکس نیوز تاکید کرد که از تصمیم خود برای سرنگونی رژیم صدام حسین پشیمان نیست.

بعد از ورود بولتون به کاخ سفید شاهد شروع بحرانی در سوریه بودیم. حکومت بشار اسد [براساس گزارش های ادعایی] در یکی از حملات خود علیه غیرنظامیان از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد. ترامپ با حمایت جیمز متیس، وزیر دفاع سابق در واکنش به این حادثه دستور حمله به پایگاه های نظامی ارتش سوریه را صادر کرد. البته آقای بولتون خواستار واکنش جدی تری شده بود.

اگرچه تصمیم ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ برای خروج از توافق هسته ای ایران موجب خوشحالی جان بولتون شد، اما آقای ترامپ بر خلاف مشاور خود هیچ وقت اشتیاقی نسبت به سیاست تغییر نظام ایران نشان نداده است. نیروهای مسلح ایران در ماه ژوئن یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز ساقط کردند. آقای بولتون خواستار واکنش نظامی نسبت به این اقدام تهران شده بود. اما رئیس جمهور در دقایق پایانی از تصمیم خود برای حمله به مواضع داخل ایران منصرف شد. علاوه براین، اجلاس های بین ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و فرایند صلح افغانستان نیز با دیدگاه های بولتون در تضاد بودند.

البته آقای بولتون در هفته پایانی کار خود حداقل توانست اجلاس برنامه ریزی شده با طالبان در کمپ دیوید را لغو کند. اما در نهایت صبر رئیس جمهور به پایان رسید.

در حال حاضر دو سوال مهم در رسانه های کشور مطرح شده است. اول، آیا آقای بولتون در روزهای آینده جنگی را علیه رئیس جمهور محبوب جمهوری خواهان به راه خواهد انداخت؟ بیشتر افراد اخراج شده از کاخ سفید از جمله رکس تیلرسون، وزیر خارجه و جف سشنز، دادستان کل سابق از انتقاد از رئیس جمهور پرهیز کرده اند. اما شاید رفتار متفاوتی را از جان بولتون ببینیم. آقای بولتون بارها در رسانه های منتقد ترامپ از جمله روزنامه وال استریت ژورنال و مجله نشنال رویو حضور پیدا کرده است.

دوم، در شرایط کنونی چه کسی احتمالا جایگزین آقای بولتون خواهد شد. در روزهای اخیر    گزینه های زیادی مطرح شده اند. ظاهرا آقای ریچارد گرینل، سفیر کنونی آمریکا در آلمان شانس زیادی برای ورود به شورای امنیت ملی دارد. او در دوره ریاست جمهوری جرج بوش به عنوان سخنگوی وزارت خارجه انجام وظیفه می کرد. آقای گرینل همچنین رابطه نزدیکی با پسر         رئیس جمهور دارد.

اما آقای داگلاس مک گرگور، ژنرال بازنشسته ارتش نیز در روزهای اخیر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. او یکی از متحدان نزدیک تاکر کارلسون، مجری محبوب ترامپ در شبکه فاکس نیوز محسوب می شود. این هفته آقای مک گرگور در مصاحبه تلویزیونی خود در شبکه فاکس به شدت از جهان بینی جان بولتون انتقاد کرد. او خواستار خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان و سوریه شده است. او معتقد است که قدرت های محلی در منطقه می توانند بدون حضور آمریکا به توافق دست پیدا کنند.  بدون شک تیم امنیت ملی ترامپ تحت هدایت او مسیر متفاوتی را در جبهه های مختلف از جمله روابط بین واشنگتن و مسکو دنبال خواهد کرد. آقای مک گرگور همچنین روابط خوبی با میک مولواینی، رئیس ستاد کاخ سفید دارد.

کیت کلاگ، رئیس سابق ستاد شورای امنیت ملی و استیفن بیگان، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور کره شمالی نیز در بین گزینه های دیگر قرار دارند. برخی منابع نزدیک به دولت احتمال انتخاب ریکی وادل، عضو سابق شورای امنیت ملی یا حتی برایان هوک، نماینده ویژه دولت در امور ایران را نیز رد نکرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.