تلاش های مشترک بیشتر برای دستیابی به یک توافق بلند مدت در سوریه در جریان مذاکرات با رئیس جمهور ترکیه و ایران از جمله اولویت های پوتین در این سفر است.

همچنین قرار است درباره اقدامات نهایی برای از بین بردن تهدید تروریستی در ادلب و در شمال شرقی سوریه نیز سران سه کشور گفت وگو کنند.

یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه جمعه گذشته با اشاره به برنامه دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه در آنکارا اعلام کرد: ایران و روسیه همچنین به دنبال ایجاد سیستم انتقال پیام های مالی برای جایگزینی سوئیفت هستند.

وی  افزود: ایران و روسیه تدابیری را برای گسترش پرداخت های مالی به صورت مستقیم و استفاده از ارزهای مالی اتخاذ خواهند کرد چرا که دو کشور به دنبال همکاری سیستم انتقال پیام های مالی روسی و سیستم مالی ایرانی سپام به عنوان جایگزین سوئیفت هستند.

دستیار رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: برجسته ترین طرح (مشترک بین ایران و روسیه) احداث نیروگاه هسته ای ایران و روسیه است که در زمان حاضر کارها در میدان فاز دوم آن جریان دارد و بتون ریزی آن بزودی آغاز می شود.

وی ادامه داد: در دیدار سران ایران و روسیه، علاوه بر گفت وگو درخصوص همکاری‌های دو کشور در مساله سوریه، موضوعات همکاری‌های دوجانبه مطرح می‌شود و بدیهی است وضعیت پیرامون برجام نیز مورد بررسی قرار می گیرد. 

اوشاکوف گفت: باتوجه به خروج آمریکا از برجام، هدف اصلی در زمان حاضر حفظ این توافق است. روسیه با همه شرکت کنندگان در برجام ازجمله با ایران تماس دارد.

به گفته وی، اخیرا در این موضوع روسیه رایزنی های فعالی با فرانسه داشته است و اقدامات در این زمینه جریان دارد و روسیه به این توافق بین المللی پایبند است.

اوشاکوف گفت: به هر شیوه ای تلاش می کنیم که همه با هم این توافق را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه روحانی و پوتین برای بار سوم در سال جاری میلادی، با یکدیگر دیدار می کنند، اظهار کرد: یکی از مهم ترین موضوعات تحکیم روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و روسیه است.

اوشاکوف گفت: ازجمله در سال ۲۰۱۸ حجم مبادلات بازرگانی دو کشور با دو درصد رشد به ۱.۷ میلیارد دلار رسید و در شش ماه نخست سال جاری با افزایش ۱۷ درصدی به ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های برجسته روسی ازجمله گازپروم، روس نفت، لوک اویل، زاروبژنفت و تات نفت امکان بهره برداری از حوزه های بزرگ در ایران را بررسی می کنند.

دور پنجم نشست سران آستانه قرار است روز دوشنبه در کاخ چانکایای آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شود.

سران ایران، روسیه و ترکیه ۲۵ بهمن ماه پارسال برای چهارمین بار با یکدیگر در سوچی دیدار کردند و تعهد بر حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت و یکپارچگی سوریه اصلی ترین و مهم ترین دستاورد این نشست در شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه بود.

نخستین نشست سران آستانه آذرماه سال ۹۶ در سوچی، دومین دور بهار در آنکارا و دور سوم پاییز پارسال به میزبانی تهران برگزار شده بود.

مذاکرات سران آستانه در راستای حل وفصل بحران در سوریه برگزار می شود و ثمرات زیادی در کاهش تنش در این کشور، از بین رفتن گروه های تروریستی از جمله داعش، بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان و آغاز روند بازسازی در این کشور داشته است. 

سوریه پس از خروج آمریکا، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، بررسی آخرین تحولات در شمال سوریه و نحوه کمک های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله مهمترین موارد مذاکره در نشست اخیر سران تروئیکای آستانه بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.