آمارهای مرکز تجارت بین‌المللی نشان می‌دهد بخش عمده صادرات اغلب این کشورها مربوط به کالاهای غیرنفتی است. بنابراین برای مقایسه ارزش صادرات ماهانه این کشورها با ایران، آمارهای صادرات کالای غیرنفتی ایران درنظر گرفته شده است. در این گزارش به‌جز کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD)، صادرات کشورهای آرژانتین، برزیل، چین، کلمبیا، کاستاریکا، هند، اندونزی، روسیه، ‌عربستان و آفریقای‌جنوبی نیز مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.   در سال ۲۰۱۸ به غیر از کشورهای ایران و روسیه که بیش از نیمی از صادرات کالاهای آنها مربوط به کالاهای تحت عنوان کلی سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و موم‌های معدنی بوده، صادرات دیگر کشورها مبتنی بر صادرات سایر کالاهاست.  آمار کل صادرات کالایی ایران در سال ۲۰۱۸ حدود ۶/ ۹۶ میلیارد دلار برآورد شده که ۷/ ۶۸ درصد از این درآمد صادراتی (۷/ ۶۶ میلیارد دلار) متعلق به سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و موم‌های معدنی (فصل ۲۷طبقه‌بندی کالایی HS) است. در همین سال ارزش صادرات کالایی ترکیه معادل ۹/ ۱۶۷ میلیارد دلار بوده که فقط ۶/ ۲ درصد از آن (معادل ۴/ ۴ میلیارد دلار) مربوط به کالاهای این فصل (سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها، مواد قیری و موم‌های معدنی) است.

پیشتازان صادرات در OECD

طبق آمارهای ارائه شده توسط OECD میانگین ماهانه ارزش صادرات کالایی چین، آمریکا و آلمان در نیمه نخست ۲۰۱۹ به ترتیب برابر با ۲۰۹ میلیارد دلار، ۱۳۸ میلیارد دلار و ۱۲۵ میلیارد دلار بوده است. اتریش و استرالیا در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ دارای میانگین ماهانه صادرات ۲۳ میلیارد دلار و ۱۵ میلیارد دلار بوده‌اند. این درحالی است که صادرات کشور ترکیه به‌طور متوسط ماهانه ۱۴ میلیارد دلار بوده است. همچنین طی دو فصل نخست ۲۰۱۹، میانگین ماهانه صادرات در کشورهای حوزه یورو، کشورهای گروه ۲۷G و کشورهای عضو OECD به ترتیب ۲۲۰ میلیارد دلار، ۴۹۰ میلیارد دلار و ۹۱۴ میلیارد دلار بوده است. همچنین در بین کشورهای عضو OECD، صادرات کالایی استرالیا، ایرلند، لیتوانی، لوکزامبورگ، مکزیک، نیوزلند، اسلوونی، سوئیس و ترکیه در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به نیمه نخست سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است که در این میان لوکزامبورگ و استرالیا به ترتیب با ۳/ ۹ درصد و ۷ درصد بیشترین افزایش در صادرات کالایی را داشته‌اند؛ این درحالی است که صادرات کالایی سایر کشورهای عضو OECD از جمله انگلستان و آمریکا (منفی ۲درصد و منفی ۴/ ۰درصد) در نیمه نخست ۲۰۱۹ نسبت به مقدار مشابه سال گذشته منفی بوده است. صادرات کالایی آرژانتین و هند در میان کشورهایی که عضو OECD نیستند هرکدام رشد ۲/ ۲ درصدی را در نیمه نخست ۲۰۱۹ نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۸ تجربه کرده است؛ درحالی‌که صادرات کالایی چین و عربستان هرکدام رشد منفی ۴/ ۱ درصدی و ۶/ ۴ درصدی در بازه مذکور داشته‌اند.

مقایسه صادرات ایران با کشورها

طبق آمار منتشرشده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، میانگین ارزش ماهانه صادرات کالای بدون نفت‌خام ایران طی ۶ ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۸حدود ۴میلیارد دلار بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافته است. بنابراین میانگین صادرات ماهانه ایران نسبت به بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و اندونزی (حدود ۱۴میلیارد دلار) با اختلاف قابل ملاحظه‌ای کمتر است. آرژانتین و یونان، کشورهایی هستند که مقدار میانگین ماهانه صادرات آنها به ایران نزدیک است (۵ میلیارد دلار و ۳ میلیار دلار). کل صادرات کالایی مکزیک در سال ۲۰۰۱ حدود ۱۵۸ میلیارد دلار بود که ۷/ ۲۴ درصد آن را کالاهای نفتی تشکیل می‌داد. در سال ۲۰۱۸ صادرات این کشور ۵/ ۴۵۰ میلیارد دلار شد که فقط ۸/ ۶ درصد آن را کالاهای نفتی تشکیل می‌دهد. به عبارتی دیگر اقتصاد این کشور توانست طی کمتر از ۲۰ سال، صادرات غیرنفتی خود را ۳ برابر کرده ضمن اینکه سهم کالای نفتی را هم از کل صادرات کالایی به یک‌چهارم کاهش دهد. با توجه به سهم ۸/ ۶ درصدی کالاهای نفتی از صادرات کالایی مکزیک در سال ۲۰۱۸، با احتساب این رقم، در نیمه نخست ۲۰۱۹، صادرات کالاهای غیرنفتی این کشور تقریبا ۹ برابر صادرات بدون نفت‌خام ایران طی همین مدت و بیش از کل صادرات بدون نفت‌خام ایران در سال ۲۰۱۸ است. همچنین در مورد برزیل، که ۱۲ درصد از صادرات کالایی آن نفتی است، طی نیمه نخست ۲۰۱۹، صادرات غیرنفتی آن حدود ۴برابر صادرات بدون نفت‌خام ایران طی همین مدت بوده است.