اویل پرایس گزارش داد، وزارت نفت عراق هفته گذشته دوباره تمایل خود برای داشتن یک یا چند شریک خارجی در میدان گازی منصوریه را تکرار کرد.

منصوریه در استان دیاله عراق واقع شده که دارای ۴.۶ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.

آمریکا از شرکت در پروژه های بهسازی صنعت گاز عراق استقبال کرده است؛ هدف اصلی واشنگتن در حقیقت، کاهش وابستگی در حوزه انرژی بغداد به تهران است و روسیه نیز که پیش از این در سال ۲۰۱۷  همکاری با دولت خودگردان منطقه کردستان در شمال عراق را آغاز کرده، شرکت در پروژه های صنعت نفت بغداد را فرصتی برای تکمیل حضور خود در شمال و جنوب عراق می داند.

عراق مانند ترکیه، هنوز هیچ تعهدی به روسیه یا ایالات متحده ندارد و ترجیح می دهد در بازی های متقابل، سهم و امتیازی به دست بیاورد. برای مثال در حوزه میدان گازی منصوریه عراق به دنبال پیروی از همین روش است. ترکیه تا اواسط سال گذشته سهامدار اصلی میدان گازی منصوریه عراق بود و در کنار آن، کویت و کره جنوبی نیز سهم هایی در این میدان گازی داشتند.

در سال ۲۰۱۱، عراق توافقی را با گروهی از شرکت های خارجی امضا کرد که رهبری آن گروه را شرکت دولتی «نفت ترکیه» برعهده داشت و شرکت هایی از کره جنوبی و کویت نیز در آن مشارکت داشتند.

میدان گازی منصوریه در استان دیاله عراق قرار دارد. وزیر نفت عراق در سپتامبر ۲۰۱۷ از شرکت ترک خواست عملیات توسعه این میدان را که در سال ۲۰۱۴ به خاطر مسائل امنیتی ناشی از فعالیت داعش متوقف کرده بود، از سر بگیرد.

مسؤولان وزارت نفت عراق می گویند؛ شرکت نفت ترکیه به رغم درخواست های مکرر، برای ادامه کار توسعه میدان گازی منصوریه قصور کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.