سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برخی گمانه زنیهای رسانه ای درباره دیدار ترامپ با رئیس جمهوری در جریان سفر به نیویورک گفت: نه این دیدار در دستورکار ما هست و نه فکر می‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. همانطور که آقای روحانی گفت ما به دیدار برای عکس گرفتن حساب نمی‌کنیم بلکه دیدار باید با دستور کار و نتایج ملموس داشته باشد.

سید عباس موسوی صبح امروز دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به سفر رئیس جمهوری به ترکیه اظهار داشت: امروز رئیس‌جمهور در ترکیه در پنجمین نشست سران کشورهای عضو روند آستانه شرکت می‌کنند و امیدواریم نتایج این نشست به نفع مردم منطقه و سوریه باشد و آرامش را به این کشور بازگرداند و تا نابودی تروریست‌ها و بازگشت صلح و امنیت در منطقه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به کشورهای آسیایی در هفته‌های اخیر گفت: وزیر امور خارجه طی روزهای آینده مهیای سفر به نیویورک هستند و در هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهند کرد. ایشان در این اجلاس به همراه رئیس‌جمهوری شرکت می‌کنند. در نیویورک هم دیدارها و ملاقات‌هایی با مقامات کشورهای دوست برقرار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهام‌زنی به ایران درباره حملات اخیرپهپادی به تاسیسات نفتی سعودیها تصریح کرد: پنج سال است که یمن درگیر جنگ خونین است و ائتلاف سعودی با حمایت کشورهای غربی جنایات گسترده‌ای علیه ملت یمن مرتکب شده است. طبیعی است که مردم و ارتش یمن به این جنایاتها واکنش نشان دهد.

موسوی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از مردم یمن و حقوق آنها دفاع می‌کند ولی اینکه این گونه اقدامات دفاعی به ایران نسبت داده شود، در راستای دروغ حداکثری است که در ادامه ناکامی‌هایشان است.

وی ادامه داد: ما از این اقدامات تعجب نمی‌کنیم. کشورهای وابسته همچنان وابسته هستند و آنهایی که قرار است آنها را بدوشند این حرف‌ها را می‌زنند تا به این کشورهای وابسته احساس امنیت بدهند. این حرف‌ها بی‌اساس و محکوم هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اتهام‌زنی‌های شبکه بی‌بی‌سی فارسی به ایران اظهارداشت: من وارد بحث‌های امنیتی نمی‌شوم. متهمانی سال‌های گذشته از سوی نهادهای امنیتی دستگیر شده و براساس مدارک بازجویی شدند. بعدها نظام دست به خودپویایی می‌زند و اگر حقی از افراد ضایع شده، آن را جبران می‌کند. طبیعی است که معاندان سوء استفاده کنند. کارهای حقوقی در این باره ممکن است از سوی وزارت اطلاعات و نهادهای حقوقی پیگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توسعه توریسم سلامت در کشور ابراز داشت: یکی از مزیت‌های نسبی ایران علاوه بر داشتن مراکز تاریخی و فرهنگی که برای هر توریستی مهم است، مسئله توریسم سلامت است که به خاطر پیشرفت‌های پزشکی ایران است. ایران سال‌ها است مهیداتی در این زمینه اتتخاذ کرده است. وزارت گردشگری متولی این کار است و وزارت امور خارجه در کنار همه نهادها برای حل و فصل مشکلات و موانع پیشرو اقدام می‌کند.

دیدار رئیس جمهوری با ترامپ در دستور کار نیست

موسوی درباره احتمال دیدار ترامپ و روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: من این دیدار را تائید نمی‌کنم. نه این دیدار در دستورکار ما هست و نه فکر می‌کنم چنین اتفاقی در نیویورک رخ دهد. همانطور که آقای روحانی گفت ما به دیدار برای عکس گرفتن حساب نمی‌کنیم بلکه دیدار باید با دستور کار و نتایج ملموس باشد. لذا این گمانه‌زنی‌ها در دستورکار ایران نیست.

وی تصریح کرد: همانطور که قبلا هم اعلام کردیم، اگر آمریکایی‌ها به برجام بازگردد و از تروریسم اقتصادی را بردارند آنها می‌توانند به نشست کمیسیون مشترک بازگشته و حرف‌هایشان را بزنند.

اقدام کانادا مغایر با قوانین بین المللی است / ایران حق دفاع از حقوق خود را محفوظ می‌داند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مصادره شده اموال ایران در کانادا یادآور شد: این پرونده از چند سال پیش در جریان بود. این حکم دو سال قبل صادر شد که ما هشدارهای لازم را دادیم که اجرا نکنند. اجرایی شدن آن دو سال طول کشید. الان هم اعلام می‌کنیم اجرای این حکم مغایر با نص حقوق و قوانین بین‌المللی است ایران نیز این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا از حقوق خود دفاع کند. اقدامات لازم در این باره شروع شده است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره راه‌اندازی سوئیفت روسی عنوان کرد: با توجه به اقداماتی که از سوی آمریکا در سوء‌استفاده از قدرت دلار خود انجام می‌دهد و از این مسئله به عنوان ابزار در روابط سیاسی نسبت به کشورهای مستقل انجام می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران سعی می‌کند با کشورهای دارای مراوده از سازوکارهای خاص خود استفاده کند حذف دلار و مبادله با ارزهای ملی یکی از این راهکارهاست. هم‌اکنون با کشورهای دوست با ارزهای ملی مبادلات خود را انجام می‌دهیم.

موسوی درباره بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها گفت: این موضوع مربوط به برجام نبوده و نیست. این بازدیدها در راستای اجرای تعهدات داوطلبانه ایران ذیل پروتکل الحاقی بوده است که برای شفاف‌سازی بیشتر و گرفتن بهانه از مخالفان بوده است. این مسئله چند مورد بوده و در گذشته هم انجام شده است. این بازدیدها چند مورد بوده و تمام شده است.

صحبت‌های ترامپ ۲۴ ساعت هم دوام ندارد

وی درباره بازداشت سه تبعه استرالیایی اظهار داشت: من از بازداشت سه تبعه اطلاع ندارم. یک مورد بود که سال گذشته به اتهام جاسوسی به حبس محکوم شده بود. در مورد دو تبعه دیگر باید از نهادهای مرتبط سوال کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دوگانگی صحبت‌های ترامپ در قبال ایران گفت: بارها این دوگانگی و چندگانگی را از زمان روی کار آمدن ترامپ شاهد بوده‌ایم و نوعی تشویش و سردرگمی را بارها از سوی مقامات آمریکایی نسبت به ایران مشاهده می‌کنیم. نمی‌توان بر خیلی از صحبت‌های وی حساب باز کرد چرا که دوام این سخنان حتی ۲۴ ساعت نیز نیست.

موسوی درباره پیام برکناری بولتون به ایران اظهار داشت: ما پیامی از آمریکایی‌ها نگرفتیم. به دلیل برکناری بولتون هم کار نداریم بلکه این مسئله به خاطر تحولات داخلی این کشور است. ایران به افراد و تحولات کار ندارد بلکه آنچه برای ایران مهم است عمل و اقدام آنها نسبت به ایران است.

به اجرای تعهدات اروپا دل نبسته‌ایم

وی افزود: آنچه اکنون درباره ایران شاهد هستیم که به گفته آنها فشار حداکثری و به قول ما تروریسم اقتصادی، عملی است که از سوی آمریکا نسبت به ایران در پیش گرفته شده است.

این دیپلمات کشورمان درباره امیدواری به اجرای تعهدات اروپا در برجام تصریح کرد: امیدواری همیشه است ولی ما به اجرای تعهداتی که اروپا براساس برجام و قطعنامه شورای امنیت موظف به اجرای آن هستند، دل نسبته‌ایم. تجربه ۱۶ ماهه اخیر ما به این نتیجه می‌رساند که جای امیدواری نیست ولی ما همیشه پنچره دیپلماسی را همیشه باز نگهداشته‌ایم.

رفت وآمدهای مقتدی صدر به ایران موضوع تازه‌ای نیست

موسوی درباره سفر اخیر مقتدی صدر به ایران خاطرنشان کرد: مقتدی صدر به ایران رفت و آمد دارد و این رفت و آمد هم تازگی ندارد و ایشان و سایر دوستان عراقی - چه در درون دولت و چه در بخش‌های دیگر به عنوان دوستان ایران- یا در ایران بودند یا رفت و آمد داشتند. بنابر این حضور ایشان مسئله تازه‌ای نیست. خیلی هم پیام خاصی نیز ندارد. ایشان با ایران رفاقت دارد که این رفاقت برای ما و دولت عراق غنیمت است.

وی درباره آزادی نفتکش توقیف شده انگلیسی ابراز داشت: مراحل حقوقی و قضایی‌اش در جریان است و دو، سه کار اداری آن باقی مانده و این کشتی سپس رفع توقیف می‌شود. این آزادی به خاطر واسطه‌گری نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفت‌وگوهای ایران با کشورهای منطقه به خاطر حملات اخیر یمنی‌ها به آرامکو بیان کرد: این حملات ارتباطی به این گفت‌وگوها ندارد. جنگی بین یمن و ائتلاف سعودی در جریان است و این مسائل ربطی هم به ایران ندارد.با این حال ایران همیشه از مظلومین دفاع می‌کند.

پیشنهادات ایران برای گفت و گو با کشورهای منطقه همچنان پابرجاست

موسوی اضافه کرد: پیشنهاد گفت‌وگوی ما با کشورهای منطقه در قالب‌های مختلف مانند امضای پیمان عدم تعرض و تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ همچنان پابرجاست و باز تاکید داریم منطقه متعلق به کشورهای منطقه است و امنیت آن وابسته به کشورهای منطقه‌ای است و منشا ناامنی حضور کشورهای فرامنطقه‌ای است. ایران همیشه همسایگان را اولویت خود قرار داده هرچند برخی از آنها در برخی از مواقع دچار سوء تفاهم‌هایی هستند و در دیپلماسی ما نسبت به آنها همیشه باز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.