حملات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی معادل پنج درصد از عرضه جهانی را مختل کرد و در معاملات روز دوشنبه، قیمتهای نفت را حداکثر ۲۰ درصد بالا برد.

تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت بنزین در آمریکا طی روزهای آینده احتمالا افزایش پیدا خواهد کرد. بهای معاملات آتی بنزین آمریکا در معاملات روز یکشنبه بیش از ۱۰ درصد جهش پیدا کرده بود. طبق آمار رسمی، میانگین قیمت معمولی بنزین در آمریکا دو دلار و ۵۷ سنت در هر گالن است.

با این حال خودروسواران کالیفرنیایی که ۱۳۰۰۰ کیلومتر از عربستان سعودی فاصله دارند ممکن است لطمه بیشتری ببینند زیرا پالایشگاها در این ایالت به دلیل عدم وجود خطوط لوله‌ای که آنها را به ایالتهای نفت‌خیزی مانند تگزاس متصل کند، به شدت به واردات نفت متکی هستند.

عربستان سعودی بیش از هفت میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می‌کند که مقصد عمده آن به آسیا است اما ۴۷ درصد از صادرات نفت عربستان سعودی به آمریکا به منطقه وست کاست می‌رود. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این منطقه در مدت ۱۲ ماه منتهی به ژوئن به طور متوسط هر ماه ۱۱.۴۰ میلیون بشکه نفت عربستان سعودی را وارد کرد که عمده آن به شماری از پالایشگاههای مستقر در کالیفرنیا تحویل داده شد.

پاتریک دیهان، مدیر تحلیل نفتی در شرکت گس بادی به رویترز گفت: تصور می‌کنم منطقه وست کاست بیش از سایر مناطق با تاثیر این رویداد بر قیمتها مواجه خواهد شد زیرا میزان زیادی نفت عربستان سعودی را وارد می‌کند.

طبق اعلام کمیسیون انرژی کالیفرنیا، حدود ۳۷ درصد از کل واردات نفت کالیفرنیا در سال ۲۰۱۸ از عربستان سعودی بوده است.

کالیفرنیا به دلیل مقررات سخت گیرانه پس از هاوایی دومین قیمت بالای بنزین در آمریکا را دارد که به سه دلار و ۶۳ سنت در هر گالن بالغ می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، یکی از بزرگترین خریداران نفت عربستان سعودی، پالایشگاه شرکت شورون به ظرفیت ۲۴۵ هزار بشکه در روز در ریچموند کالیفرنیا و پالایشگاه ال سگوندو به ظرفیت ۲۶۹ هزار بشکه در روز در کالیفرنیا است.

یک سخنگوی شورون به رویترز گفت: این شرکت نفت خام مورد نیازش را از منابع متعدد تامین می‌کند و برای تامین نیازهای بازار اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

آمریکا بیش از ۶۴۰ میلیون بشکه نفت در ذخایر خود دارد که می‌تواند کمبود عرضه در نتیجه حملات انجام گرفته به عربستان سعودی را جبران کند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد وی با برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در صورت نیاز موافقت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.