وزارت امور خارجه پاکستان شنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سخنگو و مدیرکل جنوب آسیای این وزارتخانه در اعتراض به آتشباری نیروهای هندی به خاک پاکستان، کاردار هند را احضار کرد.

در این بیانیه آمده است: تیراندازی مرزبانان هندی به محل زندگی غیرنظامیان در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر در خاک پاکستان منجر به کشته شدن دو پاکستانی از جمله یک نظامی و زخمی شدن ۶ غیرنظامی شد.

مدیرکل جنوب آسیای وزارت امور خارجه پاکستان با ابلاغ اعتراض کتبی دولت پاکستان به دیپلمات ارشد هندی، از این کشور خواست تا به نقض مکرر پیمان آتش بس مرزی پایان دهد.

هفدهم شهریورماه امسال نیز درگیری های مرزی میان مرزبانان هند و پاکستان که منجر به زخمی شدن چهار غیرنظامی پاکستانی شد، کاردار هند در اسلام‌آباد را به وزارت امور خارجه پاکستان کشاند.

به رغم قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند که در سال ۲۰۰۳ امضا شد، مرزهای دو کشور همسایه بویژه در منطقه کشمیر همواره دستخوش درگیری و تیراندازی متقابل از سوی طرفین بوده است.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه سال گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی بهمن سال گذشته علیه نیروهای هندی در منطقه کشمیر و تصمیم اخیر دولت دهلی نو برای سلب خودمختاری منطقه جامو و کشمیر، از جمله تنش های سیاسی-نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می رود.

کارشناسان در پاکستان می گویند: حوادث در مرزهای دوکشور و کوتاه نیامدن طرفین بر سر کشمیر، ازسرگیری گفت وگوهای صلح میان پاکستان و هند را تحت الشعاع قرار داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.