به گزارش رسانه‌های پاکستانی، "شاه محمود قریشی" در  اسلام‌آباد اظهار کرد: موضوع کشمیر باید براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حل شود.

سخنان وزیر امورخارجه پاکستان مبنی بر اجتناب از تنش با هند در حالی بیان می‌شود که روز گذشته (دوشنبه) نخست وزیر هند در دیدار با رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست سران گروه هفت،گفت: تمام مسائل میان هند و پاکستان دو جانبه است و احتیاجی به میانجیگری طرف ثالث نیست. می توانیم مسائل و اختلافات موجود را به صورت دوجانبه حل کنیم.

با این حال اظهارات تازه نخست وزیر هند برای آمادگی این کشور برای مذاکره با پاکستان می تواند نقطه آغاز تنش زدایی میان دهلی نو و اسلام آباد و از سرگیری گفت وگوهای صلح در مورد اختلافات قدیمی باشد.

با این حال وزیر امورخارجه پاکستان، آنچه که وی طرح‌های منفی هند خواند، را تهدیدی برای منطقه دانست و  هشدار داد که این کشور به هر گونه ماجراجویی و اشتباه محاسباتی دهلی نو پاسخ قاطع خواهد داد.

وی با رد مواضع دهلی نو مبنی بر برقرای فضای آرامش در منطقه جامو و کشمیر، هند را به فریب کاری متهم کرد.

کشمیر منطقه مورد منازعه هند و پاکستان است و تصمیم اخیر دهلی نو در مورد کشمیر به تنش سیاسی در روابط دو کشور دامن زده است تا آنجا که دولت هند به ‌صورت جدی در این زمینه به پاکستان هشدار داد.

بخشی از کشمیر که تحت کنترل هند است، سال‌ها شاهد خشونت گروه‌های مسلح اسلام‌گرا و نیروهای امنیتی هند بوده است. در سال گذشته میلادی بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شدند.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه سال گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی چندماه پیش در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر، از جمله تنش های سیاسی- نظامی مهم اخیر میان دهلی نو و اسلام آباد به شمار می رود.

رسانه‌های پاکستان هم گزارش دادند؛ حکومت نظامی و ایجاد محدودیت های شدید در جامو و کشمیر وارد چهارمین هفته شده و اوضاع برای مسلمانان کشمیر دشوارتر شده است.

دولت اسلام آباد در روزهای اخیر اعلام کرد که این کشور در اعتراض به وضع بحرانی کشمیر، به دادگاه لاهه و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مراجعه خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.