محمد جواد معتمدی، استاد دانشگاه و کارشناس حقوقی، درباره مفاد لایحه تجارت گفت: متأسفانه این لایحه را به گونه ای شتابزده نوشته‌اند به طوری که انگار یک پروژه مخفی است. به نظر من کسانی که این لایحه را نوشتند با مبانی اقتصادی خوب آشنا نبودند و یک سری مفاهیم را وارد لایحه تجارت کردند که جای آن در لایحه نبود و به این ترتیب حوزه قلمرو لایحه تجارت را توسعه دادند.

وی درباره مصادیق گسترش قلمرو لایحه تجارت گفت: تمام مشاغل جامعه صاحب حرفه هستند اما اصلاً قواعد لایحه تجارت نباید درباره آن‌ها اعمال شود؛ صاحب حرفه و صاحب تجارت دو مفهوم متفاوت است. مثلاً مکانیکی خودرو و آموزشگاه رانندگی صاحبان حرفه هستند ولی قطعاً تاجر نیستند.

با اجرا شدن لایحه تجارت، هزینه معامله بالا می‌رود

معتمدی افزود: اکنون صاحبان حرفه نیز مشمول قانون تجارت می‌شوند و  به این ترتیب قوانین سخت گیرانه‌ای برای آن‌ها گذاشته خواهد شد که هزینه معامله را در جامعه بالا می‌برد.

وی در خصوص موضوعات مطرح شده در لایحه تجارت نیز گفت: ما یک قانونی به نام قانون حمایت از مصرف کننده داریم، تدوین کنندگان دغدغه هایی که باید در قانون حمایت از مصرف کننده مطرح کنند در لایحه تجارت مطرح کرده اند. در حالی که قانون تجارت قانون حرفه‌ای‌ها است و قانون مردم عادی  نیست.

این استاد دانشگاه افزود: یعنی اصلاً نیاز نیست که روابط تاجر و مصرف کننده را در لایحه تجارت قانونگذاری کرد و این حمایت‌ها  باید در قالب قانون حمایت از مصرف کننده انجام شود.

واژه‌هایی که مفهوم سیال دارند نباید در قانون به عنوان معیار قرار بگیرند

معتمدی در خصوص وجود برخی مفاهیم مبهم و تفسیر پذیر در متن لایحه تجارت گفت: من خیلی با مفهوم «عرف» مشکلی ندارم ولی مفهوم «انصاف» خیلی مفهوم سیال مانندی است و شما نمی‌توانید این مفهوم را معیار قرار بدهید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در این لایحه گفته شده که واسطه باید اطلاعات صحیح و کاملی درباره قرارداد به طرفین بدهد، این در حالی است که واسطه  اطلاعات صحیح و کامل در اختیار ندارد و همین امر موجب می‌شود تا شغل واسطه‌گری که یک شغل بسیار ضروری برای جامعه است، کاملا تعطیل شود. چرا که هر روز می‌توان علیه واسطه‌ها اقامه دعوی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.