به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، ژان ایو لودریان گفت: تلاش های زیادی برای نجات توافق هسته ای با ایران (برجام) در حال جریان است. هنوز مسائل زیادی در گفت و گوهای میان اروپا و ایران باقی مانده است که باید حل شود.

وی گفت: این روند بسیار حساس و شکننده است اما خوشبختانه گفت وگوها با اعتماد نسبی جریان دارد.

وزیر خارجه فرانسه که در جمع اعضای انجمن مطبوعات دیپلماتیک فرانسه سخنرانی می کرد، گفت: رئیس جمهور مکرون (در جریان نشست گروه هفت) به این جمع بندی رسید که دونالد ترامپ آماده تجدید نظر در راهبرد فشار حداکثری به ایران و یافتن راهی برای رسیدن به یک توافق است.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری تضمین شده توسط فروش نفت را به بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش به برجام دانست و گفت: این ایده بندهای الزام آور دیگری را نیز شامل می شود که امنیت خلیج فارس، گشایش گفتگو ها بر سر ثبات و امنیت منطقه ای و شرایط پس از سال ۲۰۲۵، پایان تعهدات تعیین شده در توافق هسته ای قدرت های بزرگ با ایران از جمله آنها می باشد. »

وزیر امور خارجه فرانسه در پایان اجرایی شدن کامل این سناریو را منوط به موافقت دونالد ترامپ با لغو برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران دانست.

فرانسه برای راه اندازی خط اعتباری پیش‌ خرید نفت ایران تلاش می کند اما هنوز مشخص نیست که آیا آمریکا اجازه چنین اقدامی را می دهد یا هر شرکت یا کشوری که بدنبال خرید نفت از ایران باشد را تحریم خواهد کرد.

در کنار فشارهای آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت خام ایران، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد سه مرحله ای خود را به مقامات ایرانی مطرح کرده است.

پیشنهادات مکرون شامل تعهدات دو طرف به حفظ توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است.

 پیشنهادات رئیس جمهوری فرانسه از طرف دولتمردان بریتانیا و آلمان نیز حمایت می شود.

در ماه مه سال ۲۰۱۸، آمریکا از توافق بین المللی به دست آمده در وین در سال ۲۰۱۵ خارج شد و به طور مجدد تحریم های سنگینی با هدف خفه کردن اقتصاد ایران اعمال کرد.

تهران با کاهش تدریجی تعهدات برجامی خود به این اقدام آمریکا پاسخ داده است و از آن زمان برای تشویق طرف های اروپایی در این توافق(فرانسه، بریتانیا و آلمان) برای انجام اقدام های مشخص به منظور غلبه بر تحریم های آمریکا بویژه در زمینه صادرات نفت خود تلاش می کند.

ایران، آنچه که می تواند سومین مرحله کاهش تعهدات برجامی باشد را مشخص نکرده اما آقای ظریف وزیر خارجه ایران در گفت وگوی اخیر خود با روزنامه آلمانی "زوددویچه سایتونگ" گفته که در ۶ سپتامبر (۱۵شهریور) این مرحله آغاز خواهد شد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.