رویترز گزارش داد،  ژاپن نام کشور کره‌جنوبی را از گروهی تحت عنوان "لیست سفید" شرکای تجاری محبوب خارج کرد و این به معنای کاغذبازی بیشتر و نظارت بیشتر بر کالاهای صادراتی و همچنین پایین آمدن روند داد و ستد است.

این گام که از امروز به مرحله اجرا درآمد، موجب شد تا کره‌جنوبی در اقدامی مشابه نام ژاپن را از لیست تجاری حذف کرده و به توافق اشتراک اطلاعاتی با آن خاتمه دهد.   

کیم هیون-چونگ، معاون مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی گفت، تصمیم ژاپن برای لغو وضعیت ویژه تجاری برای سئول مایه تاسف است. به گفته او، چنانچه ژاپن در "تدابیر غیر منصفانه" خود تجدیدنظر کند کره‌جنوبی حاضر است تا درباره فسخ توافق اشتراک اطلاعاتی بررسی‌ انجام دهد. کیم هیون-چونگ گفت: تاکید دارم که توپ در زمین ژاپن است.

دادگاه عالی کره‌جنوبی اکتبر گذشته حکم داد تا برخی از شرکت‌های ژاپنی به کارگران کره‌ای دوران جنگ غرامت پرداخت کنند و از همان زمان، تنش‌هایی در روابط دوجانبه ایجاد شد. توکیو به شدت مخالفت کرده و تاکید دارد این مساله در پیمان ۱۹۶۵ برای عادی‌سازی روابط حل شده بود.

همین مناقشه به بحث تجارت دوجانبه این کشورها هم رسید. ژاپن صادرات قطعاتی به کره‌جنوبی را محدود کرد و سئول از لیست کشورهای محبوب تجاری خارج شد و کره‌جنوبی هم دست به اقدام متقابلی زد. مناقشه بر سر غرامت به اتباع کره‌ای است که حین استعمار ژاپن بر شبه جزیره کره در ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ در کارخانجات و معادن ژاپنی کار می‌کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.