وزیر خارجه چین در این دیدار گفت: بتازگی چین و ژاپن شاهد بهبود روابط بوده اند و این موفقیت باید گرامی داشته شود زیرا به راحتی حاصل نشده است.

«وانگ یی» خواستار برقراری ارتباط نزدیک تر بین دو طرف برای ایجاد شرایط لازم و ایجاد فضای مناسب برای مبادلات سیاسی سطح بالا در مرحله بعدی شد.

او گفت دو طرف باید همکاری را در عرصه های مختلف تقویت کنند و به طور مشترک با همه اشکال حمایت گرایی و یکجانبه گرایی مخالفت کنند.

وزیر خارجه چین اصول و مواضع چین را در مورد موضوعات حساس بین چین و ژاپن روشن و تاکید کرد هر دو طرف باید پیشگیری و کنترل ریسک را تقویت کنند و اختلافات را به صورت سازنده برطرف کنند.

وانگ یی همچنین مخالفت چین را با تلاش آمریکا برای استقرار موشک های برد متوسط در منطقه نشان داد.

«تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن نیز در این دیدار گفت که توکیو مایل به همکاری نزدیک با چین برای دستیابی به نتایج مثبت مبادلات سیاسی سطح بالا در مرحله بعدی است.

کونو در واکنش به اظهارات همتای چینی خود در مورد استقرار موشک های میانبرد آمریکا در منطقه تصریح کرد که ژاپن همچنان به استراتژی "کاملاً دفاعی" پایبند خواهد بود.

وی همچنین خواستار حل مساله هنگ کنگ از طریق گفت و گو و به صورت مسالمت آمیز شد و نسبت به اوضاع شکننده این دولت شهر اظهار نگرانی کرد. 

وزیر خارجه ژاپن تاکید کرد باید در یک چارچوب صلح آمیز از زندگی ۲۰ هزار شهروند ژاپنی مقیم هنگ کنگ حفاظت شود.

وزرای خارجه چین و ژاپن همچنین در مورد کره شمالی نیز صحبت کردند.

وزرای خارجه ژاپن و کره جنوبی برای شرکت در نوزدهمین نشست سه جانبه وزرای خارجه چین، ژاپن و جمهوری کره (ROK) به پکن سفر کرده اند این نشست امروز چهارشنبه برگزار می شود نشست امروز نخستین جلسه سه جانبه از آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی خواهد بود.

مذاکرات سه جانبه در حالی صورت می گیرد که روابط ژاپن و کره جنوبی به دلیل مسایل مربوط به دوران جنگ جهانی دوم و همچنین محدودیت های صادراتی ژاپن به کره جنوبی دچار تنش شده است کونو و کانگ در اوایل آگوست امسال هم در پایتخت تایلند با هم دیدار کردند اما نتوانستند اختلافات دو جانبه را برطرف کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.