"نیکی" گزارش داد، این ناو هواپیمابر که با شعار "برقراری صلح از طریق قدرت" و به منظور یادآوری آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی به پکن وارد خلیج مانیل شد، حامل حدود ۷۰ جنگنده و ۵ هزار خدمه و در زمره بزرگ ترین ناوهای ناوگان دریایی آمریکاست.

 

این ناو قبل از پهلو گرفتن در مانیل، از دریای مورد مناقشه چین جنوبی عبور کرد. ادعای چین مبنی بر مالکیت این دریا موجب تشدید تنش ها بر سر این مسیر مهم دریایی شده است. کشورهای دیگری مانند فیلیپین و ویتنام نیز مدعی مالکیت بر این دریا هستند.

 

"کارل توماس"، فرمانده نیروی ضربت ۷۰ این ناو، به خبرنگاران گفت، زیبایی و خوبی این ناو هواپیمابر در این است که موجب ایجاد امنیت و ثبات بالا در این منطقه و شرایطی می شود که به واسطه آن می توان این تنش ها را به شیوه مسالمت آمیز حل و فصل کرد. هدف ما فراهم کردن امکان حضور کشتی های ما و فعالیت در هر منطقه ای است که حقوق بین الملل اجازه می دهد.

گفته می شود، این ناو بیش از 250 خدمه فیلیپینی دارد و مقامات نیروی دریایی آمریکا با اعزام این ناو به مانیل به دنبال تاکید بر روابط دیرینه بین واشنگتن و مانیل هستند.

توماس که ده ها ملوان فیلیپینی و آمریکایی در کنارش ایستاده اند، افزود، زیبایی این کشتی به خاطر کاری است که می تواند انجام دهد اما، آنچه باعث زیبایی بیشتر آن می شود، وجود ملوانانی است که در آن کار می کنند و مانند یک تیم در کنار هم هستند و در آب های اطراف فیلیپین فعالیت می کنند.

دریای چین جنوبی به عنوان یکی از گذرگاه‌ های مهم دریایی و برخوردار از جزایر غنی از هیدروکربن، مورد مناقشه کشورهای مختلف از جمله چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان است ه هر یک مدعی مالکیت بر بخشی از آن هستند. چین مدعی مالکیت بر ۸۰ درصد این دریاست.

پکن با احداث پایگاه های نظامی در جزایر دریای چین جنوبی در تلاش است تا حاکمیت خود بر این دریا را تثبیت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.