واشنگتن‌پست در گزارشی به بررسی تحقیقات دولت آمریکا درخصوص جوانب استفاده از تسلیحات هسته‌ای برای جلوگیری از پیشروی‌ طوفان‌ها پرداخته است. در این گزارش آمده است:

«در اکتبر سال ۱۹۳۵، حدود شش هفته پس از وقوع یک طوفان ویرانگر در جزایر فلوریدا کیز، گروهی از عوامل اجرایی اتاق بازرگانی آمریکا از شهرهای طوفان‌زده میامی، فورت لادردیل، هالیوود (در ایالت فلوریدا) گردهم آمدند تا راهکاری برای مقابله با این طوفان‌ها که هر پاییز به سواحل این ایالت آسیب بی‌رحمانه‌ای می‌زدند و تهدیدی برای اقتصاد توریستیِ در حال رشد آن به شمار می‌رفتند، پیدا کنند.

راهکاری که آن‌ها پیشنهاد دادند، نوآورانه بود و از کسی نمی‌خواست تا محل خطر را ترک کند؛ به جای آن، این مسئولان پیشنهاد کردند که دولت، تلاش کند تا طوفان‌ها ‌را قبل از رسیدن به فلوریدا، بمباران کند.

استدلال کلاید الیوت، رئیس اتاق بازرگانی فلوریدا بر این اساس بود: "این طوفان‌ها، فقط تهدیدات محلی نیستند؛ آن‌ها قبل از فرونشستن، مکررا به [جزیره] نیوفاندلند می‌رسند. از این‌ رو، مهار این موضوع اهمیتی در سطح ملی دارد".

با وجود این که طرح پیشنهادی آن‌ها محبوبیتی نیافت اما اکنون باز هم این مسأله پیش کشیده شد. یک‌شنبه شب، پایگاه اکسیوس گزارش داد که ترامپ مکررا از مقامات ارشد وزارت امنیت داخلی و شورای امنیت ملی خواسته تا امکان استفاده از بمب‌های اتم را جهت ایجاد اختلال در پیشروی طوفان‌ها قبل از رسیدن به آمریکا مورد بررسی قرار دهند. این اظهار نظر در صورت صحت داشتن، ترامپ را در لیست بلندبالای سیاستمداران (و صاحبان املاک ساحلی در فلوریدا) که استفاده از نیروی نظامی را برای مقابله با طوفان پیشنهاد داده‌اند، قرار می‌دهد.

روز دوشنبه ترامپ این ادعا را که وی خواستار استفاده از بمب‌های هسته‌ای برای مقابله با طوفان بوده است، رد کرد و در حساب توئیتری خود آورد که گزارش اکسیوس، مضحک بوده و آن را «اخبار دروغِ بیشتر» عنوان کرد.

او در پیام خود نوشت: گزارش اکسیوس مبنی بر این که ترامپ می‌خواسته تا طوفان‌های عظیم را قبل از رسیدن به سواحل با تسلیحات هسته‌ای از بین ببرد، مضحک است. من هیچ‌گاه این را نگفتم. این، تنها اخبار دروغ بیشتر است.

جدای از نظر ترامپ نسبت به این موضوع، زمانی ایده انداختن بمب در مسیر طوفان‌های در حال پیشروی، مورد توجه جدی قرار گرفته بود. چند هفته پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا در سال ۱۹۴۵، مردم فلوریدا به این فکر افتادند که همین نیروی ویرانگر که در اواخر جنگ جهانی دوم استفاده شد، می‌تواند جهت محافظت از املاک ساحلی نیز به کار بیاید. هربرت فرینک، شهردار ساحل میامی، نامه‌ای به هری ترومن، رئیس‌جمهور وقت نوشت و از او خواست تا نگاهی به این موضوع داشته باشد.

دانشمندان در همین حال، آب سردی روی اجرای این طرح ریختند. دلیل ترغیب شدن مقامات فلوریدا، گزارش‌هایی مبنی بر ناپدید شدن ابرهای طوفانی هنگام تست یک بمب اتم در بیابانی در نیومکزیکو بوده است اما با این حال، یک کارشناس هواشناسی اشاره کرده بود که مدرکی دال بر ارتباط این دو مورد وجود نداشته است. کارشناس دیگری اظهار داشته بود که انداختن بمب در وسط طوفان، می‌تواند حتی باعث شدت گرفتن آن شود.

پس از آن، این موضوع مطرح شد که فراهم آوردن بمب اتم، به آسانی مورد نظر نبوده است. هنگامی که این سوال دوباره در سال ۱۹۵۰ –کمی بعدتر از آغاز جنگ کره- مطرح شد، گردی نورتون، مجری ارشد اداره هواشناسی آمریکا (که اکنون سرویس ملی هواشناسی نام دارد) هشدار داد: نباید بمبی برای طوفان‌ها استفاده شود. او به خبرگزاری "فورت لادردیل" گفته بود: راهکار از بین بردن طوفان‌ها، مشکل امروز ما نیست و به جای آن، باید به مردم اقدامات پیشگیرانه هنگام وقوع طوفان را آموزش دهیم.

جک رید، یکی از کارشناسان هواشناسی در مقاله‌اش که سال ۱۹۵۹ منتشر کرده بود، با اشاره به حرکت رو به بالای حجم انبوهی از هوا در هنگام آزمایش بمب هیدروژنی، آورد که اگر یک زیردریایی به مرکز طوفان یک موشک هسته‌ای بفرستد، جریان هوای گرمی که طوفان را فعال نگه می‌دارد به سوی استراتوسفر هدایت می‌شود. وی نوشت که اگر این اقدام باعث توقف سریع طوفان نشود، می‌تواند آن را تضعیف و یا کندتر کند.

فرانسیس ریشلدرفر، رئیس اداره هواشناسی طی سخنرانی سال ۱۹۶۱ خود در کلوپ ملی مطبوعات آمریکا، از برنامه این اداره درخصوص مطالعه تاثیر بمباران طوفان بر پیشروی آن پرده برداشته بود. هنگامی که از او درباره تسلیحات هسته‌ای سوال شد، این هواشناس پاسخ داد که این نوع تسلیحات، ممکن است بتواند کاری با طوفان کند اما خوب یا بد بودن این کار مورد اطمینان نیست. او گفت احتمال این که این اداره در آینده دست به چنین اقدامی بزند، دور از ذهن نیست اما موانع بزرگی متوجه این موضوع است. طبق گزارش آسوشیتدپرس، هزینه میلیون دلاری این اقدام و تحقیقات دولت در رابطه با آسیب‌های جانبی آن، از موانع مد نظر او بود.

در وب‌سایت اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، توضیحاتی در مورد این که "چرا بمباران هسته‌ای طوفان‌ها پیش از فراگیر شدن، ایده خوبی نیست" موجود است. طبق این توضیحات، این امکان وجود دارد که بمباران هسته‌ای، هیچ تاثیری بر طوفان نداشته باشد و ذرات رادیواکتیو، توسط باد به خشکی منتقل شود.

همان‌طور که موسسه نشنال جئوگرافیک نیز قبلا اشاره داشته بود، این اقدام می‌تواند معاهده انفجارهای صلح‌آمیز هسته‌ای را که در سال ۱۹۹۰ بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شده بود، نقض کند.

به نظر می‌رسد که این موضوع، هر چند سال یکبار باید مطرح شود. طی یک فصل از طوفان‌های مرگبار در سال ۲۰۰۴، مری آیکن، نماینده منتخب هرناندو کانتی (در ایالت فلوریدا)، از سازمان ناسا خواست تا راهی برای توقف طوفان‌ها قبل از این که به فلوریدا برسند، پیدا کند. وی طبیعت را به "تروریست" تشبیه کرده بود. طبق گزارش "تمپا بی تایمز"، وی در اظهاراتش گفته بود: این طوفان‌ها مرا خشمگین می‌کنند. کاری باید انجام بگیرد. این مثل یک جنگ است، این ایالت شبیه عراق است.

حتی پس از آن که دادستان این شهر به او گفت دولت و دانشمندان طی تحقیقاتی در گذشته نتیجه گرفته‌اند که باید از خطر ترکیب ضربات طوفان با ذرات مرگبار هسته‌ای اجتناب کرد، این نماینده همچنان راضی نشده بود. وی گفت که اداره هواشناسی به اندازه کافی تلاش نکرده است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.