اسپوتنیک گزارش داد، دوم اوت رئیس‌جمهوری آمریکا دومین دور از تحریم‌ها علیه روسیه را به امضا رساند. این تحریم‌ها به بهانه مسموم شدن سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۱۸ در بریتانیاست که به دولت روسیه نسبت می‌دهند. ایالات متحده مدعی است روسیه به کنترل تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی و قانون امحای جنگ‌افزار (CBW) پایبند نیست؛ اتهامی که مسکو نمی‌پذیرد.

دور اول تحریم‌های آمریکا طبق قانون ۱۹۹۱ سی‌بی‌دبلیو در ۲۷ اوت ۲۰۱۸ اجرا شد. طبق بسته اول، ایالات متحده از ارائه کمک به روسیه طبق قانون کمک خارجی ۱۹۶۱ خودداری کرد اما این شامل کمک انسان‌دوستانه فوری، غذا یا دیگر محصولات کشاورزی نمی‌شد.

علاوه بر این، وزارت خارجه آمریکا طبق قانون کنترل صادرات تسلیحات به فروش سلاح به روسیه خاتمه داد که این شامل صادرات محصولاتی می‌شد که برای همکاری در فضا، پرتاب‌های تجاری در فضا و آیتم‌هایی که برای تضمین امنیت پروازهای غیر نظامی ضروری است. واشنگتن همچنین از ارائه هرگونه اعتبار، تضمین‌های اعتبار و کمک مالی به روسیه خودداری کرد.

براساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، تازه‌ترین دور از تحریم‌ها به بانک‌های آمریکایی اجازه ارائه وام یا هر اعتبار دیگری به دولت روسیه را نمی‌دهد، مگر اینکه با هدف خرید غذا یا سایر محصولات کشاورزی باشد. واشنگتن همچنین متعهد شد با ارائه یا تمدید وام‌ها برای مسکو از سازمان های مالی بین‌المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول مخالفت کند.

در این سند همچنین آمده است، تحریم‌های جدید صادرات محصولاتی با کاربری دوگانه به روسیه را ممنوع می‌کند؛ محصولاتی که به گفته واشنگتن می‌تواند برای ساخت تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی مورد استفاده قرار بگیرند.

در همین حال ایالات متحده روابط دیپلماتیک با روسیه را کاهش نداد و از منع پروازهای خطوط هواپیمایی دولتی خودداری کرد. واشنگتن همچنین تصمیم گرفت با هرگونه واردات از روسیه را ممنوع نکند و این شامل محصولات نفتی و نفت می‌شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت مسکو از اقدام روسیه شگفت‌زده نشده است چرا که دولت ترامپ، تحریم‌ها و دیگر تدابیر محدودکننده را بخشی از سیاستش در روابطش با روسیه قرار داده است. ریابکوف افزود، مسکو متاسف است که ایالات متحده روابط با روسیه را با اعمال دور دوم تحریم‌ها قربانی می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.