محسن هاشمی در مراسم افتتاح ۸.۵ کیلومتر از بخش شرقی خط ۷ مترو اظهار داشت: ۴ دستگاه TBM یا دستگاه تونل‌کن در تهران برای توسعه مترو داریم که یکی از آنها به اسلام‌شهر منتقل شده این دستگاه‌ها بسیار گران هستند و قیمتی حدود ۲۵ میلیون دلار دارند.

وی افزود: ۱۰۰ میلیون دلار دستگاه تونل‌کن در پایتخت داریم و علیرغم اینکه این دستگاه‌ها روزانه می‌توانند ۱۵ تا ۲۵ متر تونل حفر کنند حتی یک متر این کار از طریق آنها انجام نمی‌شود و لازم است از این سرمایه‌گذاری حتماً استفاده شود.

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: برای تهران ۱۲ خط مترو، ۴۶۰ کیلومتر مترو و ۲۵۶ایستگاه در نظر گرفته شده و باید روند توسعه مترو ادامه یابد تا به این دستاورد برسیم.

هاشمی گفت:‌از محل تبصره ۱۸ می‌توان برای اشتغال و تولید اقدام کرد و از این تبصره دولت برای مترو پول پرداخت می‌کند. از طرفی هر خط مترو می‌تواند سبب اشتغال ۱۰هزار نفر شود.

وی بیان داشت:‌خواسته شورای شهر و حمل و نقل شورا ادامه روند ساخت مترو است و باید مصوبات را برای توسعه خطوط مترو و افزایش آن تا ۱۲ مورد انجام گیرد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ۴ کارخانه واگن‌سازی می‌توانند از محل تبصره ۱۸ برای تولید واگن پول دریافت کنند و ظرفیت‌های آن در کشور وجود دارد.

وی به سفر ۲۰ سال پیشش به چین اشاره کرد و گفت: در آن زمان چینی‌ها تنها ۱.۵ متر خط مترو داشتند و زمانی طولانی‌ترین مترو از آن لندن بود و پر مسافرترین مترو برای شهر مسکو همچنین پرایستگاه‌‌ترین مترو نیویورک بود و ما هم زیباترین را مترو تهران می‌دانستیم.

هاشمی بیان داشت: ولی الان مترو پکن همه این ویژگی‌ها را دارد و ۶۰۰کیلومتر در ۲۰ سال در پکن مترو ساخته شده و اکنون ۲۰ میلیون سفر در روز انجام می‌گیرد و رکورد ۱۳ میلیون سفر را دارد همچنین قرار است هزار کیلومتر مترو و ۱۸ میلیون سفر در روز را در مترو پکن رکورد بزنند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ما باید تلاش کنیم که سرعت متروسازی را بالا ببریم چرا که چین کشوری فقیر با سرانه زیر هزار دلار به این موفقیت دست یافته و ما سرانه بین ۲ هزار تا ۵ هزار دلار داریم پس می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.