به گزارش اسپوتنیک، فرناندو آسودو روز گذشته(شنبه) عنوان کرد که آمریکا حمایت های لازم را برای مهار آتش سوزی در جنگل های آمازون در اختیار دولت برازیلیا قرار نداده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ پیشتر اعلام کرده بود دولتش پیشنهاد کمک به برزیل را برای مهار آتش سوزی در آمازون را ارائه کرده است. ترامپ پیشتر در توییتی نوشت: ما آماده کمک به برزیل هستیم.

اما وزیر دفاع  برزیل اعلام کرد تاکنون تماس های بیشتری میان دولت های برازیلیا و واشنگتن در مورد مهار آتش سوزی در آمازون انجام نشده است.

 

ادامه آتش سوزی در جنگل های باران زا آمازون که از آن به عنوان «ریه کره زمین» یاد می شود، بنابر آمارها یکی از بی سابقه ترین آتش سوزی ها از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون بوده و واکنش ها جهانی را به همراه داشته است.

وسعت جنگل های آمازون که ۲۰ درصد اکسیژن جهان را تامین می کند در آمریکای جنوبی کشورهایی از جمله برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پاراگوئه، پرو و بولیوی را دربر می گیرد.

در حوزه جنگل های باران زا آمازون از ژانویه گذشته تاکنون و بنابر آمار ارائه شده از سوی "موسسه ملی برزیل در امور تحقیقات فضایی"(آی ان پی ای) فقط از ماه ژانویه تا ۲۳ ماه اوت (دی ۹۷ تا اول شهریور ۹۸) ۷۵ هزار و ۳۳۶ فقره آتش سوزی رخ داده است.

برخی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش سوزی های اخیر در جنگل های آمازون را  فعالیت های انسان معرفی کرده اند. تداوم آتش سوزی ها در جنگل های کره زمین از جمله جنگل های آمازون فاجعه ای جدی برای سیاره زمین به حساب می آید. اگر جنگل ها در کره زمین در آتش بسوزند، گونه های مختلف گیاهی نیز از بین خواهند رفت. به علاوه اینکه آتش سوزی در آمازون بر روند گرم شدن آب و هوا در کره زمین به واسطه تاثیرات گازهای گل خانه ای تاثیر مثبت می گذارد. تنها در منطقه آمازون حدود ۷۵ میلیارد تن کربن در  درخت ها ذخیره است که در صورت اتش سوزی به دی اکسید کربن تبدیل شده و به هوا می رود.

از آنجایی که دی اکسیدکربن تولیدی خودروها و کارخانه ها بر هوا اثر منفی گذاشته و علاوه بر آلودگی آن سبب گرم شدن کره زمین شده است، آتش سوزی در آمازون می تواند تاثیرات ناشی از  گازهای گل خانه ای را در کره زمین تشدید کند. دانشمندان نگران هستند این تاثیرات منجر به تسریع روند تغییرات جوی در کره زمین شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.