در حالی که سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان قصد دارند در نشست سران گروه هفت در پاریس درباره روابط با ایران گفت‌وگو کنند،‌ یک مقام فرانسوی روز جمعه گفت که سه قدرت اروپایی باید درباره ایران متحد باشند.

به گزارش رویترز،‌ وی در ادامه گفت: «این بسیار مهم است که سه کشور اروپایی درباره ایران متحد باشند.»

وی ادامه داد که فرانسه انتظار دارد که انگلیس همچنان به موضع همیشگی خود در قبال ایران و دیگر موضوعات از نظیر تغییرات آب و هوایی و تنوع زیستی پایبند باشد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ظریف که از چند روز پیش سفر اروپایی خود را با مقصدهای فنلاند، نروژ و سوئد آغاز کرده بود؛ شامگاه گذشته (پنجشنبه) به پاریس سفر کرد تا ماکرون و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کند. 

قرار است فردا (شنبه) به مدت دو روز نشست سران گروه هفت در فرانسه برگزار شود. ظریف روز پنجشنبه در نشست خبری در اسلو به همراه همتای نروژی و در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره سفرش به پاریس گفت: سفر من ارتباطی به نشست گروه هفت ندارد.

با توجه به اینکه ماکرون یک روز قبل از حضور در نشست گروه هفت با ظریف دیدار می کند، آن هم در حالی که ظریف چندی پیش از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تحت تحریم قرار گرفت، نشانگر عزم و اراده دولت پاریس برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی و ایفای نقش در کاهش تنشهاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.