یک رسانه سوئدی امروز پنجشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد سوئد «شواهد بسیار محکمی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران به زودی نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» را آزاد خواهد کرد. 

تلویزیون SVT سوئد به نقل از منابعی در وزارت خارجه سوئد گزارش داد این نفتکش که ماه گذشته هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف شد احتمالاً ظرف چند روز آینده آزاد خواهد شد.

 شرکت سوئد «استینا بالک»، مالک نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» روز گذشته (چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای از دیدار مدیرعامل این شرکت با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران خبر داد.

در این بیانیه که چهارشنبه صادر شده آمده «اریک هانل»، مدیر عامل شرکت «استینا بالک» در استکهلم با محمد جواد ظریف دیدار کرده و توانسته با او درباره آزادی نفتکش استینا ایمپرو و خدمه آن رایزنی کند. 

طبق این بیانیه، این دیدار در شرایطی انجام شد که آقای ظریف برای برگزاری دیدارهای دوجانبه با وزیر خارجه سوئد و سایر مقام‌های این کشور در این کشور حضور داشت.

در این بیانیه آمده است: «گفت‌وگوی سازنده‌ای برگزار شد و ما مسئله تبادل اطلاعات کردیم. تأکید بر اهمیت آزادسازی ۲۳ خدمه نفتکش که اتباع کشورهای هند، روسیه، لیتوانی و فیلیپین هستند برای ما حائز اهمیت بود.»

ظریف علاوه بر این با «مارگوت والستروم»، وزیر امور خارجه سوئد هم دیدار کرد. یک منبع آگاه به گفت‌‌وگوهای میان ظریف و والسترو گفت: «ما به اظهارات علنی ظریف درباره رسیدن به راه حل سریع برای استینا ایمپرو نگاه مثبتی داریم.»

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای ۲۸ تیرماه اعلام کرد یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است. 

سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تشریح چرایی و چگونگی توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، اظهار کرد: «نفتکش انگلیسی تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیایی که با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی های دیگر قرار داشت، با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

وی افزود: «نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن ۲ فروند بالگرد و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.