«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز چهرشنبه گفته که به طرح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد سازش میان اسرائیل و طرف‌های فلسطینی که به «معامله قرن» مشهور شده دل نبسته است. 

ماکرون در مصاحبه با شبکه صهیونیستی «کان» تصریح کرد نمی‌توان به طرف‌هایی که نمی‌خواهند مذاکره کنند، توافق تحمیل کرد. او گفت: «من دیگر منتظر توافق قرن رئیس‌جمهور ترامپ نیستم، اما کماکان به کار بر روی پیشنهادهایی که در این زمینه مطرح می‌شود ادامه می‌دهم.»

دونالد ترامپ چند روز پیش گفت که احتمال دارد برای رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن تا پایان انتخابات سراسری رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر صبر خواهد کرد اما احتمالاً از بخش‌هایی از آن قبل از انتخابات رونمایی خواهد کرد. 

معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

مقامات فلسطینی به شدت با این طرح مخالف هستند و تأکید کرده‌اند که اجازه اجرایی شدن آن را نخواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.