حسنی مبارک، رئیس‌جمهور اسبق مصر در مصاحبه با روزنامه الانباء کویت گفت: اخباری که درباره طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن منتشر می‌شوند همگی صحبت رسانه‌ها و تأیید نشده هستند.

وی گفت: من بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را خوب می‌شناسم او نیز مرا می‌شناسد و از صراحتم به خوبی اطلاع دارد. نتانیاهو تمایلی به راهکار تشکیل دو کشور ندارد. او به اصل زمین در ازای صلح ایمان ندارد. او می‌خواهد غزه از کرانه باختری جدا باشد. زمانی که اواخر ۲۰۱۰ با او دیدار کردم درباره همین موضوع با من صحبت کرد.

مبارک گفت: در آن زمان نتانیاهو از من پرسید ممکن است که بخشی از نوار مرزی سینا به فلسطینی‌ها داده شود. من به او گفتم این مساله را فراموش کن. اگر یک بار دیگر این موضوع مطرح شود ما مجبور به جنگ می‌شویم.

مبارک تأکید کرد: اعراب باید برای تحرک و پاسخ به طرح آمریکا بعد از اعلام رسمی آن آماده باشند.

مبارک وقایع تاریخی را در رابطه با نتانیاهو فاش کرد و گفت: نتانیاهو سال ۱۹۹۶ از اجرای توافق‌هایی که با اسحاق رابین امضا کرده بود سر باز زد. نتانیاهو گفت که هیچ توافق صلحی در ازای زمین وجود ندارد.

وی گفت: بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا سال ۱۹۹۶ مرا به نشستی با ملک حسین، پادشاه اردن در آن دوره و نتانیاهو دعوت کرد اما من مخالفت و از کلینتون عذرخواهی کردم و گفتم تا زمانی نتانیاهو آماده پایبندی به روند مذاکره و عقب‌نشینی از اراضی فلسطین نباشد این نشست‌ها فایده‌ای ندارد.

وی افزود: بعد از اینکه ایهود باراک نخست‌وزیر اسرائیل شد کلینتون مذاکراتی را در کمپ دیوید بین او و یاسر عرفات، رئیس فقد تشکیلات خودگردان فلسطین برای رسیدن به راهکار نهایی برگزار کرد. کلینتون با من تماس گرفت و گفت که یاسر عرفات می‌خواهد درباره موضوعی تصمیم بگیرد اما نظر تو را می‌خواهد. عرفات از کمپ دیوید با من تماس گرفت و گفت که بر او فشار می‌آورند تا از قدس بگذرد من گفتم چنین چیزی امکان ندارد. محال است کسی از قدس دست بکشد. من به کلینتون گفتم که هیچ رهبر عربی وجود ندارد که از قدس دست بکشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.