اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در دومین روز سفر خود به مازندران در مراسم افتتاح ورزشگاه پنج هزار نفری شهدای نوشهر با تبریک فرارسیدن هفته دولت و گرامی داشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی گفت: این انقلاب به برکت خون شهدای ترور و ایستادگی ملت ایران پابرجا مانده است و به مسیر خود در جهت استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز آمریکایی ها اقدامات خود علیه ملت ایران را مستند به ادعاها و اخبار کسانی می کنند که دستشان به خون ۱۷ هزار نفر از مسئولان و شهروندان بیگناه ایرانی آلوده است. متاسفانه اعضای گروهک روسیاه منافقین امروز به منبعی برای سردمداران کاخ سفید بدل شده‌اند و آمریکایی‌ها چشم خود را بر جنایات آنان بسته‌اند.

جهانگیری اظهار داشت: آمریکایی ها که در موضوع تروریسم از همه مدعی تر هستند، خوب است پرونده تروریست‌هایی که حوادث هفتم تیر و هشتم شهریور ایران را رقم زدند مطالعه کنند تا بدانند که این افراد چه پرونده سیاهی دارند و چه خونهایی را بدون هیچ گناهی بر زمین ریختند. 

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: همین تروریست ها به آمریکایی ها توصیه می کنند که اگر اندکی فشار تحریم ها را بیشتر کنید نظام جمهوری اسلامی فرو خواهد پاشید و مقامات ارشد آمریکایی چنان فریب اینها را خوردند که بارها به شکل علنی اعلام کردند ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را نخواهد دید. دولت آمریکا بر همین اساس راهبرد عجیبی تحت عنوان فشار حداکثری و همه جانبه علیه ملت ایران را در پیش گرفت. 

جهانگیری ادامه داد: امروز شاهد هستیم که آمریکا همه امکانات ماهواره ای و هوایی و دریایی خود را به کار گرفته تا یک نفتکش ایرانی را تعقیب کند و ببیند که نفتش را کجا می خواهد به فروش برساند. البته این اقدامات از سویی مایه خوشحالی است تا ملت ایران ببینند که آمریکایی ها برای مقابله با آنها به چه رذالتی افتاده اند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: آمریکایی ها فکر می کردند اگر ادعا کنند این نفتکش متعلق به سپاه پاسداران است شاید مردم ایران با آنها همراهی کنند اما اشتباه می کنند و دروغ می گویند. نفت متعلق به ملت ایران است و توسط وزارت نفت یا بخش خصوصی به هر طریقی که به فروش برسد عواید آن به ملت ایران بازمی گردد و برای توسعه و آبادانی کشور هزینه می شود. 

جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت با اجرای راهبرد مدنظر مقام معظم رهبری یعنی راهبرد مقاومت به دنبال بی اثر کردن راهبرد فشار همه جانبه آمریکایی هاست و اجرای راهبرد مقاومت را کاملاً فعالانه دنبال می کند و خوشحالم اعلام کنم که در نتیجه اجرای این راهبرد در یکسال گذشته با وجود فشارهای همه جانبه آمریکایی‌ها اما اهداف اصلی دشمنان ملت ایران محقق نشده و امروز به هر بخشی که نگاه می کنیم می بینیم که درست برعکس خواسته آمریکایی ها فعالیت ها و سازندگی‌ها در حال اجراست. 

معاون اول رییس جمهور با بیان این که اجرا و افتتاح این همه طرح در سایه چنین تحریم های سخت و سنگینی سابقه ندارد، تصریح کرد: به عنوان نمونه فقط به وضعیت اجرای پروژه آزادراه تهران – شمال نگاه کنید که عملیات اجرایی آن از دوران مرحوم هاشمی رفسنجانی شروع شده بود و به جرأت می توانم بگویم که اتفاقی که در این دولت برای پیشبرد آن افتاد در دولت‌های قبل سابقه نداشت. 

جهانگیری ادامه داد: به همین ترتیب به هر جای ایران که نگاه کنید می بینیم که کارگاه ها و کارخانه های بزرگ در حال ساخت هستند. سال ۹۲ وقتی کار را شروع کردیم از میدان پارس جنوبی ۲۷۶ میلیون متر مکعب برداشت داشتیم در حالی که قطر ۶۰۰ میلیون متر مکعب برداشت می کرد.

فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: این در حالی بود که در پایان کار دولت اصلاحات برداشت ایران و قطر از این مخزن برابر شد اما در سال های پس از آن تا سال ۹۲ چنین فاصله ای بین برداشت این دو کشور از این مخزن مشترک ایجاد شده بود. در دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تحریم ها با بهره برداری از حدود یازده فاز میدان پارس جنوبی امروز به جایی رسیدیم که باز هم برداشت دو کشور به سطح برابر رسیده است. 

معاون اول رییس جمهور گفت: در حالی که ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان بنزین بود امروز بدون هیچ تغییری در قیمت و نحوه فروش بنزین به صادرکننده این محصول تبدیل شده‌ایم. در سال ۹۲ مجموع تولید بنزین کشور ۵۲ میلیون لیتر بود که امروز این میزان به طور متوسط به حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

 جهانگیری اضافه کرد: آمریکایی‌ها فکر می کردند اگر فروش نفت ایران را تحریم کنند ایران به زانو در خواهد آمد اما چنان که مقام معظم رهبری تأکید کردند برای نجات از اقتصاد نفتی به تبدیل نفت به فرآورده‌های نفتی رو آوردیم و امروز از این طریق از سد تحریم های نفتی نیز با موفقیت عبور خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دشمن امید مردم نسبت به آینده کشور را هدف قرار داده است گفت: وظیفه ما این است که امید مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه یک کشور زنده نگه داریم و همه مسئولان و علاقمندان به ایران باید پای کار بیایند و در این زمینه تلاش کنند. 

جهانگیری یکی از زمینه های مهم حفظ امید و نشاط و اعتماد در جامعه را فعالیت در حوزه ورزشی دانست و با اشاره به توجه و علاقه همه ملت ایران به ورزش و قهرمانان برجسته کشورمان گفت: همه مردم در هنگام برگزاری رقابت های بین المللی همنوا با خانواده های ورزشکاران آنها را تشویق می کنند و ورزش باعث همبستگی همه ما در گوشه و کنار کشور می شود. 

معاون اول رییس جمهور به محدودیت های بودجه ای کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: با وجود همه تنگناها حرکت در حوزه ساخت و تکمیل زیرساخت های ورزشی مطلوب بوده است و از همه دست اندرکاران و پیمانکاران بخش خصوصی می خواهم با قدرت در این مسیر فعال باشند. 

جهانگیری سپس به برگزاری مجمع جهانی خزر در کشور ترکمنستان و حضور سران کشورهای همسایه خزر در این اجلاس به منظور استفاده بهتر از منابع اقتصادی این دریا اشاره کرد و گفت: بیشترین جمعیت در ساحل خزر در استان‌های شمالی ایران زندگی می کنند و ما می توانیم با برنامه ریزی بهتر از مزایای همسایگی با دریا به بهترین نحوه بهره‌مند شویم. 

معاون اول رییس جمهور گفت: ایران کشوری قدرتمند و سرمایه دار در منطقه است و آمریکایی ها قطعاً نخواهند توانست با سنگ اندازی در مسیر حرکت و توسعه کشور ما خللی ایجاد کنند.

جهانگیری با قدردانی از قهرمانان ورزشی کشور به ویژه مدال آوران برجسته استان مازندران که همواره دل مردم را شاد کرده اند گفت: دولت همه مساعی خود را به کار می بندد تا ورزش زنان و جوانان و ورزش عمومی که سلامت شادابی و نشاط جامعه را به دنبال دارد هر چه بیشتر تقویت شود. 

معاون اول رییس جمهور از گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه استان مازندران یاد کرد و گفت: یکی از دغدغه های دولت در استان های شمالی کشور مربوط به پسماند است. در مقطعی که دست دولت به لحاظ بودجه ای باز بود مصوبه یک میلیارد دلاری در این خصوص تصویب شد اما متأسفانه در زمینه مقابله با این دغدغه اشکالاتی به وجود آمد که ما با قوت رفع این اشکالات را دنبال می کنیم.

جهانگیری گفت: قطعاً باید نیروگاه زباله سوزی نوشهر هر چه سریعتر تکمیل شود و به فضل الهی کمک خواهیم کرد تا کمبود بودجه برای تکمیل این نیروگاه تأمین شود. 

معاون اول رییس جمهور به موضوع ساخت ورودی نوشهر و ساخت زیرگذر از جاده کمربندی و نیز انتقال زندان از داخل شهر به خارج از منطقه اشاره کرد و قول مساعد برای پیگیری این درخواست امام جمعه و نمایندگان نوشهر داد و گفت: علاوه بر شهروندان زندانیان نیز که از نظر قضایی دوره محکومیت خود را سپری می کنند باید از فضای زندگی مناسبی برخوردار باشند. 

جهانگیری گفت: مردم شهرهای استان مازندران همواره سرزنده و با طراوت بوده‌اند و باید کمک کنیم روحیه نشاط خوب مردم استان های ساحلی به کل کشور منتقل شود. 

معاون اول رییس جمهور در پایان با اشاره به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب برای ساخت ورزشگاه شهدای نوشهر گفت: رهبر معظم انقلاب همواره به مسایل کشور به ویژه مسایل مربوط به مناطق محروم توجه ویژه دارند و دولتمردان را به سفر به این مناطق و حل مشکلات توصیه می کنند و هر جا که خود نیز سفر کرده‌اند دیدگاه‌ها و کمک‌های بسیار مناسبی برای رفع دغدغه های مردم داشته‌اند. 

جهانگیری ادامه داد: در ساخت ورزشگاه شهدای نوشهر از همه دست اندرکاران آن به ویژه سازمان بسیج سازندگی که پیمانکار اجرای آن بوده تشکر می کنم و امیدوارم این طرح ها در منطقه بیشتر به ثمر بنشیند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.