حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم رونمایی از سامانه پدافندی «باور۳۷۳» و گرامیداشت روز صنعت دفاعی، گفت: ایام بسیار پر برکت عید غدیر خم، میلاد با سعادت امام موسی بن جعفر، هفته دولت و روز صنعت دفاعی را تبریک عرض می کنم.

وی ادامه داد: امیدوارم روابط ایران با همه کشورهای دوست‌مان از لحاظ سیاسی امنیتی دفاعی اقتصادی روز به روز مستحکم تر باشد. همیشه در روز صنعت دفاعی، صنعتگران دفاعی ما هدیه بسیار ارزشمند و مناسبی را سالانه تقدیم ملت غیور و شریف ایران می کنند. سال گذشته رونمایی از یک جنگنده «کوثر»کردیم که هم بال، بدنه و موتور توسط صنعت دفاعی ما انجام گرفته بود و پرواز این هواپیمای جنگنده هدیه صنعت دفاع کشور به مردم بود.

روحانی یادآور شد: البته در طول سال هم هدایای دیگری از جمله فعالیت زیردریایی و ناوچه های جدید که در زمینه قدرت دفاعی دریایی ما بسیار حائز اهمیت بود، داشتیم. 

اهم صحبت‌های روحانی را به نقل از ایسنا، فارس، تسنیم و باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید:  

*پارسال عمدتاً رونمایی از جنگنده کوثر بود که بال، بدنه بخش «اویونیک» و موتور توسط صنعت دفاعی ما انجام گرفته بود و پرواز این هواپیما هدیه صنعت دفاعی کشورمان به مردم بود البته در طول سال هدایا دیگری داشتیم از جمله فعالیت زیردریایی جدید یافته های جدید که در زمینه قدرت دفاعی دریای من بسیار حائز اهمیت بود.

* اگر بخواهیم سامانه پدافند هوایی جدید را با پدافند هوایی معروف اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مقایسه کنیم، این سامانه ای از اس ۳۰۰ قوی تر و به اس ۴۰۰ بسیار نزدیک است. 

*آمریکا سال ۹۶ حدود دو سال پیش توطئه جدید را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد. در آغاز برنامه ریزی جنگ روانی و جنگ سیاسی بود و سپس جنگ اقتصادی. علامت هایی را هم آنها در سال ۹۶ و در سال ۹۷ دریافت کردند که شاید مشوق آنها در این توطئه بود. اما ما همواره طبق آیه شریفه «وَلَا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَلَا تَکُنْ فِی ضَیْقٍ مِمَّا یَمْکُرُونَ» هیچ گاه در برابر توطئه هایی که دشمنان علیه ما طراحی کردن غمناک نشدیم و نه دلمان گرفته شد. همیشه با روحیه لازم در برابر آن توطئه‌ها ایستادیم.

* در سال ۹۶ از طریق عوامل شان موفق شدند اغتشاشات را در خیابان های تهران و برخی از شهرستان ها به راه بندازند. تصورشان این بود که یک اغتشاش چند ماهه را در ایران کلید زدند اما به حول و قوه الهی با تدبیر همه مسئولین و اقدامات امنیتی، نظامی و انتظامی این حرکت ظرف ۵ روز در هم پیچیده شد و این یک موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران در برابر این توطئه بود.

* در سال ۹۷ دشمنان با خروج شان از برجام فشار اقتصادی را کلید زدند؛ خروج از برجام به معنای عهد شکنی، پیمان شکنی و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین المللی و تروریسم اقتصادی است. آمریکا به خیال اینکه می‌تواند ایران را در اثر این خروج و تحریم در فشار قرار دهد همه ننگ‌ها را به جان خرید.

* بسیار محیرالعقول است که کشوری (آمریکا) ننگ تاریخ را برای خودش در برابر هدفی که فکر می‌کرد به راحتی به دست می‌آورند اما هدفی است که دست نیافتنی است بخرد. آنها (پیش خودشان) گفتند این عهد را می شکنیم؛ عهد شکنی که تخلف حقوق بین المللی و سازمان مللی است. فشار به شرکت‌های خارجی و به یک ملت به عنوان تروریسم اقتصادی وارد می‌کنیم اما حتماً ظرف چند ماه موفق می شویم.

*{با اشاره به دیدار خصوصی خود با یکی از سران کشورهای اروپایی در سال گذشته و در حاشیه اجلاس سازمان ملل} این فرد که از سران کشورهای اروپایی است پس از دیدار با رئیس جمهور آمریکا به من گفت که «شما اروپاییها سه ماه صبر کنید با ایرانی ها در برنامه های اقتصادی مشارکت نکنید؛ در تحریمی که ما انجام می دهیم به ما کمک کنید تا سه ماه دیگر نظامی به نام جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت». البته آن آقا نیمه شوخی ـ نیمه جدی آن موضوع را مطرح کرد و من نیز در پاسخ خندیدم و گفتم (کسی که چنین حرفی زده) خودش خواهد رفت، حزبش از قدرت خواهد رفت اما جمهوری اسلامی ایران برای صدها سال دیگر مستحکم باقی خواهد ماند.

*مشکل ما با آمریکا مشکلات اقتصادی نیست مشکل ما با آمریکا مشکل، استراتژیک است. مشکل بر اساس تفکر و جهان بینی است که متفاوت است و ما معتقدیم تا زمانی که دنیا به این منطق بر نگردد امنیت برقرار نمی شود.

*در سال ۹۸ که تحریم آمریکا از هر زمانی شدیدتر شده و تمام امکانات خود را علیه ایران به کار گرفته، جالب است یک ابر قدرت در جهان سازمان سیا، وزارت خزانه داری و وزارت خارجه و همه جاسوسانش را خاورمیانه را بسیج کرده است تا ببیند که چه کشتی از ایران خارج و چه کشتی وارد ایران می‌شود، من هیچ وقت آمریکای فعلی را به لحاظ سیاسی و حقوقی ضعیف‌تر و منزوی‌تر از شرایط کنونی به یاد ندارم؛ هیچ گاه در تاریخ آمریکا نبوده که رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و همه مسئولان به او لبخند تسمخر آمیز بزنند.

*امروز همه شاخص‌های می‌گویند که وضع امروز ما از پارسال این موقع بهتر بوده و آرامش و ثبات اقتصادی بیشتر است، تابستانی را می‌گذرانیم که یک لحظه خاموشی برق نداشتیم، امسال مشکل آب نداشتیم، همه آمار و ارقام به ما می‌گوید که در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشتیم.

*به ما فشار اقتصادی آوردند که فشار به مردم بود، اما در عین حال فرصت‌های خوبی برای ما به وجود آورد و مشخص شد که در منظقه ما آمریکا در هیچ برنامه‌ای موفق نیست.

*حوادث چند ماه اخیر نشان داد که اولین فراری در منطقه ما در روز خطر، خود آمریکایی‌ها هستند، آن بیچاره‌ها به ناوهای هواپیمابر، ناوچه‌ها، پهپادها خود تکیه کرده بودند، اما همه آرزوهایشان بر باد رفت، دوستان ترامپ هم این روزها حرف آمریکا را قبول ندارند، ترامپ خواهد رفت، حزبش هم خواهد رفت اما جمهوری اسلامی مستحکم‌تر خواهد ماند. تفکرشان این است که عالم را یا می‌خریم و یا می‌گیریم.

براه‌های بین المللی برای همه باید امن باشد، تا زمانی که منطق به دنیا برنگردد، امنیت به جهان باز نمی‌گردد که این در شرایط فعلی یک آرزو است. حال که دشمنان ما منطق را نمی‌پذیرند، اینجا جایی نیست که بخواهیم در برابر زور با منطق جواب دهیم. در برابر زور، قدرت می‌خواهد، وقتی طرف می‌خواهد از زور استفاده کند، اینجا دیگر میز مذاکره به درد ما نمی‌خورد؛ لذا ما باید سیستمی را بسازیم که حرکت دشمن را با فاصله زیاد بفهمیم.

*در قدرت دفاعی توانمندی‌های خوبی داریم، در صنعت دفاعی هرکجا که می‌توانیم را باید به شرکت‌های خصوصی واگذار کنیم؛ اگر بتوانیم با کشورهای دوست در تمام صنایع دفاعی مشارکت کنیم برای هر دو ارزان‌تر و روابط مستحکم‌تر می‌شود.

*به آمریکایی‌ها می‌گویم که راهی که انتخاب کردید به ضرر خود و جهان بود و هیچ سودی نمی‌بردید، بیایید تحریم را برداریم و به حقوق ملت ایران احترام بگذارید، آن زمان شرایط فرق خواهد کرد، اگر در منطقه امنیت می‌خواهید، بدانید بدون ایران نه تنها امنیت در منطقه تضمین نمی‌شود بلکه به وجود هم نمی‌آید.

*ما به عنوان یک ایرانی مسلمان و فرهنگ‌دوست معتقدیم هر ملتی اول باید به فکر منافع خود باشد که حق اوست اما حق تجاوز به دیگران را ندارد و باید به حقوق دیگران احترام بگذارد. اما آمریکایی‌ها می گویند همه دنیا باید فدای آمریکا شود و هر چه ما اراده می‌کنیم باید همان شود که این غیر قابل قبول است و حتی دوستان آمریکا از جمله آلمان، انگلیس، کانادا و دیگران نیز این حرف نادرست آمریکا را نمی‌پذیرند و قبول ندارند.

* تفکر آمریکایی‌ها این است که زمین‌های دیگران را بخرند و یا به زور بگیرند! در روزهای اخیر هم پیشنهاد خرید جزیره‌ای از دانمارک را مطرح کردند! اما چنین تفکری در دنیای امروز جایگاهی ندارد.

*اعتقاد ما این است که امروز همه ملت‌ها صاحب احترام هستند و باید به حقوق ملت‌ها و مردم در منطقه و خارج از منطقه احترام بگذاریم. از نظر ما مردم حاکم کشور خود هستند. ما در ایران همیشه متکی بر رأی مردم بوده‌ایم. از آغاز انقلاب، نظام اسلامی کار خود را با رأی مردم آغاز کرد و در ادامه با رأی مردم پیش رفته و در ادامه نیز با رأی مردم فعالیت خواهد کرد.

* {با اشاره به دستور امام راحل برای برگزاری انتخابات، آن هم ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی} در تاریخ انقلاب‌ها بی‌سابقه است که مردم کشوری ۴۷ روز پس از پیروزی انقلاب پای صندوق رأی بروند و در مورد اسم و ویژگی نظام و چگونگی اداره کشور، رأی بدهند.

* مبنای ما رأی و نظر مردم و احترام به آراء و افکار مردم در همه جای دنیا است؛ امروز با کشورهایی مواجه هستیم که این مبانی را قبول ندارند.

* آمریکایی که برای رأی مردم احترام قایل نیست و وقتی به افغانستان حمله و این کشور را اشغال می‌کند از مردم آن اجازه نمی‌گیرد، برای حمله به عراق و حضور در این کشور از مردم آن اجازه نمی‌گیرد،  برای بمباران سوریه نظر مردم را نمی‌پرسد و برای کشتارهایش در یمن از مردم آن اجازه نمی‌گیرد، دمکراسی را قبول ندارد و فقط به منافع خود فکر می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.