متن بیانیه تشکل اساتید به شرح زیر است:

با تبریک عید الله الاکبر وعید ولایت عید غدیر به عموم دلدادگان امیرالمومنین سلام الله علیه و آرزوی سربلندی روز افزون انقلاب اسلامی در عرصه جهانی، در روزهای اخیر مطالبی از زبان رییس محترم شورای عالی جامعه مدرسین در یک جلسه خصوصی منتشر شد و پس از آن از جانب دفتر جامعه مدرسین رسما اعلام شد که این گونه نقل قولها سندیت ندارد، ولی همین مطالب دستمایه برخی از فعالان رسانه ای یک جریان سیاسی قرار گرفت که تلاش کردند از این منقولات غیر دقیق برای هجوم به جامعه مدرسین و رییس انقلابی آن و نیز دامن زدن به اختلاف نظرها و احیانا سوء تفاهمات میان پاره ای از اعضای جامعه مدرسین نهایت بهره برداری را داشته باشند.

صدور نامه غیرمترقبه ای از سوی آیت الله آملی لاریجانی به عنوان پاسخ به بخشی از سخنان منقول از آیت الله یزدی زمینه ای شد برای بهره برداری بیشتر اختلاف افکنان و بدخواهان. چه فرصتی بهتر از این برای به فراموشی سپردن مسائل و مشکلات اساسی مردم و سرگرم ساختن جامعه به این گونه مجادلات؟

تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم لازم می داند در این برهه مهم و با توجه به طراحی هایی که از جانب برخی جربانهای سیاسی برای دخالت در امور حوزه و آینده آن تدارک دیده شده نکات ذیل را تقدیم کند

۱- نهاد مرجعیت رکن مهم و بنیادین و ریشه دار حوزه است و صیانت از آن به ویژه در زمانه ای که بازیگران عرصه سیاست طمع ورزانه به دنبال بهره جویی از این نهاد برآمده اند ضروری است و در حقیقت جان کلام آیت الله یزدی هم توجه دادن به این نکته است. شاید حاشیه سازی اخیر هم برای بخشی دیگر از سخنان منسوب به ایشان برای به فراموشی سپردن این موضوع مهم است.

۲- به استناد سخن تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی در منشور روحانیت جامعه مدرسین ستون محکم انقلاب اسلامی در حوزه است و از این رو مورد اعتمادترین مجموعه برای صیانت از جایگاه مرجعیت به شمار می‌رود، چنانکه امام راحل هم در منشور روحانیت از اقدام جامعه مدرسین در اعلام عدم صلاحیت مرجعیت کسی که در موقعیت مرجعیت قرار داشت تمجید کرده است.

۳- سیره سلف صالح ما در حوزه این بوده که تا حد امکان از قبول مسئولیت مرجعیت ابا داشتند و لذا تمهید مقدمه کردن برای تصدی این جایگاه همواره مذموم شمرده می شده. اقدام برخی افراد در سالهای اخیر در زمینه سازی برای دستیابی به مرجعیت مساله نگران کننده ای است که نیاز به پیشگیری جدی دارد. این ادعا که هرکس احساس مسئولیت کرد می تواند خود را برای مرجعیت عرضه کند و در نهایت مردم هستند که انتخاب می کنند مغالطه ای آشکار است. احراز صلاحیت‌های لازم برای مرجعیت به ویژه با ملاحظه نیت های ناپاک دشمنان در زمان کنونی جز از طریق اهل خبره چگونه مقدور است؟شاید گفته شود که اهل خبره منحصر در جامعه مدرسین نیست که باید گفت گرچه در مقام واقع چنین انحصاری نیست ولی یقینا در شرائط کنونی اطمینان بخش ترین نهاد برای این موضوع جامعه مدرسین است.

۴- نکته ای که موجب نگرانی جامعه متدین و انقلابی و علاقه مندان جامعه مدرسین و حتی نگرانی برخی مراجع عظام گردید ورود بعضی از اعضای محترم جامعه مدرسین به پاره ای مناقشات در روزهای اخیر بود که می‌ توانست و می تواند در یک فضای آرام و در محافل خصوصی مطرح و حل و فصل شود. امروز حفظ وحدت و الفت میان نیروهای انقلابی بیش از هر زمان دیگر ضروری است.از جانب دیگر حفظ حرمت عالمان فداکار و انقلابی و پیش کسوتی که حق بزرگی بر نسل جوانتر اساتید حوزه دارند وظیفه همگان است و انتظار آن است که این حرمت مراعات شود.

۵- ضمن احترام به شخصیت علمی و انقلابی آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی که از استوانه های حوزه محسوب می شوند تقاضا داریم که اجازه سوء استفاده به دشمنان بیرونی و درونی که امروز شادمانه از این مجادلات بهره می گیرند داده نشود. ظهور و بروز اقتدار بی نظیر نظام اسلامی در ماههای اخیر موجب خشم و کینه بیشتردشمنان گردیده و در پی انتقام گیری هستند. در این وضعیت هوشیاری همه شخصیت ها و نیروهای انقلاب ضروری تر است.

در پایان، عزت و شوکت بیشتر نظام اسلامی و پرچمدار فرزانه آن را از خدای بزرگ مسئلت داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.