علی مطهری در یادداشتی با عنوان «ضرورت بهبود روابط با عربستان و امارات» که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: «حل مشکلات اقتصادی بستگی زیادی به سیاست خارجی کشور دارد. آمریکا و اسرائیل از اختلافات کشورهای منطقه خاورمیانه حداکثر استفاده را می‌برند. روابط ایران با عربستان و امارات چند سالی است که به دلیل برخی ندانم‌کاری‌های سه طرف به سردی گراییده و ضرر آن را مردم این کشورها تحمل می‌کنند و سود آن را آمریکا و اروپا و گاه روسیه و چین می‌برند، چنان که سود وضعیت فروش نفت ایران را بیشتر روسیه می‌برد.

چرا کشورهای اسلامی باید به گونه‌ای عمل کنند که سودش را بیگانه ببرد؟  مطابق اسلام، زمان تحریم ایران همه کشورهای اسلامی باید از ایران حمایت کنند، ولی می‌بینیم اکثر آنها در کنار آمریکا قرار گرفته‌اند. یکی از علل آن اختلافات بی‌اساسی است که بر پایه فرقه‌گرایی میان آنها ایجاد شده است و به عبارت دیگر به جای اتحاد اسلامی تفرقه و تشتت بر آنها حاکم است.

قطعا عربها در موضوع سوریه و یمن دچار اشتباهات فاحش شده‌اند ولی ما نیز آنها را ترسانده‌ایم و آنها از ترس ما به دامان اسرائیل افتاده‌اند. آرمان‌های اسلامی ما مانند آزادی فلسطین جز با همکاری سایر کشورهای اسلامی و جز با اتحاد اسلامی تحقق نمی‌یابد. ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که کشورهای اسلامی این‌گونه برداشت کنند که ایران می‌خواهد حکومت‌های آنها را ساقط و یک حکومت شیعی روی کار آورد. شعار ما باید اسلام باشد نه فرقه‌گرایی.

اکنون شرایط خوبی برای بهبود روابط با عربستان و امارات پدید آمده است. پیشنهاد آقای ظریف برای مذاکره با عربستان پیشنهاد درست و هوشمندانه‌ای است. هر دو کشور امارات و عربستان علامت هایی داده‌اند که نشان می‌دهد مایل به بهبود روابط هستند. امارات به خاطر دوری از ایران دچار ضعف اقتصادی شده و عربستان نیز احساس می‌کند که راهی که در یمن می‌رود پایان خوشی ندارد و هر دو کشور دریافته‌اند که آن گونه که آنها خیال می‌کردند آمریکا قصد نابودی و بلکه توان نابودی حکومت ایران را ندارد. باید از این فرصت استفاده کرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.