توفیق شومان گفت: «آمریکایی‌ها نمی‌توانند این نفتکش را توقیف کنند، زیرا با واکنش سخت و خشن ایران مواجه می‌شوند و ممکن است منطقه را از مرحله گفت‌وگوی غیرمستقیم به مرحله رودررویی غیرمستقیم بکشاند.»

کارشناس لبنانی گفت: «تصور نمی‌کنم واشنگتن به دنبال چنین چیزی باشد همچنان که تهران نیز خواهان چنین چیزی نیست.»

تلویزیون الجزیره روز دوشنبه گزارش داد نفتکش ایرانی گریس ۱ که به آدریان دریا تغییر نام داده در حال حرکت به سمت جزیره کلاماتا یونان است.‌شبکه تلویزیونی GBC متعلق به جبل الطارق نیز با انتشار فیلمی از دور شدن نفت کش گریس ۱ (آدریان دریا) از آب‌های این منطقه خبر داد.

دولت جبل‌الطارق روز شنبه درخواست آمریکا را برای توقیف نفتکش ایرانی رد، و اعلام کرد قادر به انجام این درخواست نیست، چرا که جبل‌الطارق تحت قوانین اتحادیه اروپا قرار دارد.

دادگاه فدرال واشنگتن جمعه حکم توقیف این نفتکش، محموله نفت آن و حدود یک میلیون دلار را صادر کرد. تفنگداران دریایی سلطنتی انگلیس ماه ژوئیه این کشتی را به اتهام حمل نفت به سوریه بر خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا در جبل‌الطارق توقیف کردند.

دولت جبل الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ناتوانی دولت مرکزی در اجرای احکام درخواست شده، ناشی از اعمال قانون اتحادیه اروپا و تفاوت در رژیم‌های تحریم‌های مربوط به ایران در اتحادیه اروپا و آمریکاست.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.