محمدجواد ظریف پس از دیدار با همتای فنلاندی خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص  توقیف نفتکش گریس ١ گفت: ما همیشه گفته ایم توقف آدریان غیرقانونی بوده و مبنای حقوقی نداشته است.  

وی با تاکید بر این که فروش نفت ایران توسط هیچ و نهاد بین المللی تحریم نشده است، افزود:‌ ایران متعهد به تصمیمات اتحادیه اروپا نیست و اروپا هم به دنبال تحمیل تصمیمات خود به هیچ عضو خارج از اتحادیه اروپا نیست.  

وزیر امور خارجه ادامه داد: بر این مبنا توقیف نفتکش ایران هیچ پایه و اساسی توسط جبل الطارق و انگلیس نداشته است. الان خوشحالیم این توقیف پایان یافته و امیدواریم منجر به کاهش تنش شود هرچند می‌بینیم آمریکا به دنبال افزایش سطح تنش است و الان هم یک حکم کاملا سیاسی از دادگاه درباره کشتی گرفته است.  

ظریف افزود: به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانیم در خصوص مقاصد نفتکش‌های خود شفاف باشیم چرا که آمریکا بصورت غیرقانونی سعی در آزار کشورهای خریدار دارد.

وی همچنین در خصوص امکان میانجی‌گری فنلاند میان ایران و آمریکا گفت: اول از همه فکر می کنم باید برای این موضوع بستر وجود داشته باشد تا میانجی‌گری موثر باشد.  

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ ایران علاقه‌ای به گفت‌وگو با آمریکا برای حصول یک توافق هسته‌ای جدید ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که ایران علاقه ای به تقابل ندارد، اظهار داشت:‌ ما مذاکرات مفصلی با آمریکا داشتیم و ما نبودیم که میز مذاکره را ترک کردیم. توافقی که همه از آن راضی باشند وجود ندارد. همین که هیچ کس با توافق مخالف نباشد خوب است. موضوع میانجی گری باید این باشد که آمریکا چگونه به اجرای تعهدات خود برگردد.

ظریف خاطرنشان کرد: چگونه می توانند به تعهد به یک قطعنامه شورای امنیت برگردند که خودشان طراحش بودند. در آمریکا تنها یک انتخابات رخ داد.

وزیر امور خارجه با یادآوری تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران اظهارداشت:‌ در جنگ اقتصادی هدف مردم عادی هستند. کاری که آمریکا علیه ما انجام می دهد این نوع جنگ است. در جنگ نظامی هدف سربازان هستند هر چند ممکن است در حاشیه آن به مردم عادی آسیب ببینند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: آمریکا نه تنها تحریم علیه ما اعمال می کند بلکه دیگران را هم وادار می‌کند که ما را تحریم کنند.
ظریف با اشاره به گفت و گوهای خود با همتای فنلاندی اش گفت:  ما به حاکمیت هم احترام می گذاریم البته بحث های جدی در موضوع حقوق بشر داشتیم. معتقدیم هر کشوری وظیفه دارد وضعیت حقوق بشر را ارتقا دهد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:‌ ایران همیشه برای گفت و گو و تعامل آماده بوده است ولی در عین حال مخالف استفاده ابزاری از حقوق بشر برای مقاصد سیاسی هستیم.

ظریف همچنین گفت:‌ اروپا باید علیرغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام به تعهدات خود در این توافق پایبند باشد.

وی یادآورشد:‌ ایران همواره خواستار افزایش سطح روابط خود با فنلاند است و  در دیدار امروز گفت و گوهای خوبی برای حفظ برجام داشتیم. علاوه بر این درباره امنیت منطقه هم گفت و گو کردیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:‌ ایران دارای بیشترین ساحل در خلیج فارس است و در یک طرف تنگه هرمز قرار دارد. معتقدیم تنگه هرمز باید برای همه امن باشد اما آمریکا جنگی اقتصادی را علیه ملت ایران آغاز کرده است. این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین با اشاره به بحران یمن گفت: حقوق بشر در یمن با کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در این کشور نقض شده است.

نگاه فنلاند به اینستکس مثبت است

همچنین در این نشست «پکا هاویستو» در پاسخ به سوالی درباره نقش فنلاند بعنوان رئیس دوره ای شورای اروپا در حفظ برجام اظهار داشت: اخیرا یک هیات تجاری از فنلاند به تهران سفر کرد البته با توجه به تحریم‌ها همکاری در این زمینه آسان نیست.

وزیر امور خارجه فنلاند در خصوص نقش اروپا در حمایت از برجام عنوان کرد: در این زمان سخت سعی می‌کنیم که تمام تلاش خود را انجام دهیم و سازوکاری در این زمینه تعبیه کنیم نگاه فنلاند به اینستکس مثبت است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.