به گزارش روزنامه «جبل‌الطارق کرونیکل» که از سال ۱۸۰۱ در جبل‌الطارق چاپ می شود، ‌دولت جبل‌الطارق امروز(یکشبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آمریکا درصدد است این نفتکش را به دلایلی که در اصل با تحریم های آمریکا علیه ایران مرتبط است، ‌توقیف کند.  

 

در این بیانیه آمده است: نظام تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران از اساس با نظام تحریم های آمریکا علیه ایران متفاوت است.۹۱۰۹

 

این بیانیه افزود: حاکمیت مرکزی جبل‌الطارق (برای اقدام حقوقی متقابل) نمی تواند جویای حکم دیوان عالی جبل‌الطارق برای ارائه کمک بازدارندگی مورد درخواست ایالات متحده آمریکا شود. ناتوانی حاکمیت مرکزی در دریافت احکام درخواستی، نتیجه اجرای قوانین اتحادیه اروپا و تفاوت هایی در نظام های تحریمی اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد ایران است.

نفتکش «گریس ۱» به «آدریان دریا» تغییر نام داده است.

«جلیل اسلامی» معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عصر جمعه از تغییر نام نفتکش «گریس ۱» به «آدریان دریا» خبر داد و اعلام کرد که این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است.

اسلامی توضیح داد: در روزهایی که نفتکش ایرانی «گریس ۱» در توقیف جبل‌الطارق بود، پاناما به استفاده از این نفتکش پایان داد.

وی افزود:‌ بر اساس درخواست مالک کشتی، اکنون نفتکش دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نام نفتکش «گریس ۱» به «آدریان دریا» تغییر کرده و مقصدی که پس از رفع توقیف ازسوی مالک کشتی اعلام شده مدیترانه است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد مشکل خاصی در ادامه دریانوردی این نفتکش به مدیترانه و مقصد بعدی آن وجود نداشته باشد.

اسلامی ابراز امیدواری کرد: از این اتفاقات برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی‌های مربوط به اموال و کالاهای ایرانی در دنیا تکرار نشود.

نفتکش ایرانی «گریس ۱» (آدریان دریا) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» از سوی شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

در پی توقیف این نفتکش برخی منابع خبری مدعی شدند که این نفتکش حامل سلاح بوده، اما دولت محلی منطقه جبل‌الطارق پس از انجام بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق تأکید کرد که نفتکش فقط حامل نفت خام بوده است.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ابتدا در روز جمعه ۱۴ تیر ماه حکم توقیف این نفتکش حامل نفت ایران را به‌ مدت ۱۴ روز تمدید کرد و پس از پایان این دوره بار دیگر حکم به تمدید ۳۰ روزه توقیف نفتکش داد.

روز پنجشنبه دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش «گریس ۱» (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد اما دادگاه منطقه کلمبیا در آمریکا روز جمعه به حکم توقیف آن رای داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.