آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه در آیین معرفی درسنامه" غنا و موسیقی" که متن درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب است در مدرسه سلیمانیه مشهد افزود: اگر ابزاری جز در امور حرام، مصرف ندارد استعمال آن هم حرام است اما اگر در عرف، ابزار لهو و لعب صرف نباشد و بهره برداری غیر لهو و لعب هم داشته باشد نمی توان گفت استفاده از آن حرام است چنانکه هم اکنون موسیقی چنین است.

وی ادامه داد: با این حال باید توجه داشت که امروز جریان موسیقی جریان هماهنگ با توسعه فسق و فجور است و نباید در موضوع موسیقی به طرفی غش کنیم که مروج حلیت است و دنباله رو و مروج فسق و فجور شویم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در زمان ائمه معصومین(ع) ابزار موسیقی فقط در مورد لهو و لعب کاربرد داشته است و در عرف مردم جریانی ضد ارزش بوده به همین خاطر در ترویج و تبلیغ دین از این ابزار استفاده نکردند.

 آیت الله علم الهدی افزود: درسنامه مقام معظم رهبری در خصوص غنا و موسیقی به گونه ای است که هر کس بخواهد در این خصوص مطالعه کند نمی تواند از آن بی نیاز باشد و غیر از شخصیت فقاهتی و علمی مقام معظم رهبری، هیچ فقیهی احاطه ایشان نسبت به مسائل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی جامعه را در طول تاریخ نداشته و اگر نگوییم بی نظیر، کم نظیر است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در مقام بحث و نظر بسیار باز صحبت می کنند اما در جاهایی که نیاز به فتوا و حکم است با احتیاط و دقت نظر شدید عمل می کنند.

درسنامه " غنا و موسیقی" حاوی متن ۷۵ جلسه درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب در سالهای ۸۷ و ۸۸ است که بهار امسال در ۶۰۰ صفحه به وسیله نشر فقه روز، وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.