آغاز برگزاری کنسرت‌ها  در مشهد؟

در همین رابطه اواخر سال گذشته محمدرحیم نوروزیان فرماندار مشهد در واکنش به پرسشی درباره رویکرد متفاوت مسوولان مشهد و استان خراسان رضوی با مسائلی همچون کنسرت‌های موسیقی گفته بود اخیرا مساله برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شده و اتفاقا آیت‌الله علم‌الهدی این مساله را مطرح کردند تا در این رابطه اظهارنظر شود و مقرر شد گروهی از صاحب‌نظران دانشگاه، حوزه و دیگر محیط‌های فرهنگی از طریق شورای فرهنگ عمومی نظرات و پیشنهاد‌های خود را در این رابطه مطرح کنند و خروجی آن در شورای فرهنگ عمومی مورد بررسی قرار گرفته و درباره آن تصمیم‌گیری شود.با گذشت ۴ ماه از سال جدید حسام الدین سراج خواننده موسیقی سنتی در این شهر روی صحنه رفته است و به نظر می‌رسد حاشیه‌های پیش آمده در رابطه با اجرای موسیقی زنده در این شهر با تصمیمات جدیدی از سوی مسوولان این استان روبه‌رو شده است.

به گزارش «ایسنا» حسام‌الدین سراج، خواننده موسیقی سنتی هم در نشست خبری خود در مشهد گفت امیدواریم که این روند به شکل صحیحی در آینده ادامه پیدا کند و معنویت موسیقی فراموش نشود. این خواننده با تاکید بر اینکه خطه خراسان خطه ادب و هنر است و سرزمین شجریان و مشکاتیان و دیگر بزرگانی است که به ادب و هنر این سرزمین خدمت‌های فراوان و متعددی کرده‌اند، گفت: خراسان و مشهد سرزمین ویژه‌ای است که امیدواریم این روند به نحو صحیحی در آینده نیز در آن ادامه پیدا کند. سراج توضیح داد: من وقتی در مشهد به روی صحنه رفتم این اتفاق با ناباوری روی داد و هنگامی که سرپرست گروه بامداد با من تماس گرفت، متوجه شدم که ظاهرا هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند و شرایط برای برگزاری کنسرت را فراهم کرده‌اند.وی عنوان کرد: شب اول اجرای این کنسرت با کمی تردید برگزار شد؛ ولی در ادامه خوشبختانه متوجه شدیم که مشکلی وجود ندارد و شرایط برای ادامه روند برگزاری کنسرت فراهم است.

این خواننده موسیقی سنتی اضافه کرد: موسیقی و مذهب با یکدیگر تضادی ندارند و در طول یکدیگر هستند ولی دعوایی مجازی بین مقوله مذهب و موسیقی همواره وجود و ادامه داشته و خواهد داشت چون برخی علما معتقدند موسیقی حرام است یا مشکل دارد. سراج با بیان اینکه در رسانه بزرگ کشور ما یعنی صداوسیما ما شاهد پخش موسیقی‌های مختلفی هستیم، گفت: این انواع موسیقی بعضا موسیقی فاخر هستند و بعضی هم انواع خاصی از موسیقی هستند که تلقی از موسیقی را مخدوش کرده است.سراج تاکید کرد: ما برای آینده هم درخواست آزادی بیشتر داریم تا هنرمندان بتوانند ارتباط بیشتری با مردم داشته باشند و بهتر و بیشتر به مردم خود خدمت کنند. وی افزود: هرچه منع شود به نحو دیگری رشد می‌کند و به همین دلیل وقتی در مشهد منع موسیقی وجود دارد موسیقی زیرزمینی در این شهر رشد می‌کند؛ اتفاقی که امروز روی داده و ما شاهد آن هستیم.