رضا اردکانیان، در همایش روابط عمومی‌های وزارت نیرو و نخستین جشنواره ارزیابی روابط‌ عمومی‌های صنعت آب و برق با بیان این مطلب گفت: سال گذشته در چنین ایامی حدود هشت هزار مگاوات کمبود تولید برای تابستان ۹۸ پیش‌بینی شده بود و براساس برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شده بود تا پنج هزار مگاوات از این کمبود با افزایش واحدهای تولیدی و به مدار آمدن نیروگاه‌های جدید و سه هزار مگاوات باقی‌مانده را نیز با اجرای ۱۱ برنامه مدیریت مصرف در سراسر کشور عملیاتی کنیم تا بتوانیم پیک تابستان ۹۸ را با خاموشی صفر به پایان برسانیم.

وی ادامه داد: امروز مفتخرم به عنوان نماینده کسانی که در چرخه مدیریت توامان تولید و مصرف در حال فعالیت هستند اعلام کنم که پیک تابستان ۹۸ را با موفقیت کامل برنامه ۰۹۸ و بدون خاموشی سپری کرده‌ایم. در ۱۲ استان کشور با بهره‌برداری از ۱۵ نیروگاه جدید توانسته‌ایم به رکورد سه هزار و ۲۵۰ مگاواتی افزایش تولید در طول یک سال دست پیدا کنیم که این اتفاق در طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است. همچنین با رفع موانع تولید و نوآوری‌ در سیستم‌ نیروگاه‌های موجود حدود ۵۷۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. براین اساس حدود سه هزار و ۸۰۰ مگاوات از هدف‌گذاری پنج هزار مگاواتی افزایش تولید پیک ۹۸ از این طریق محقق شده است و مابقی کمبود در این بخش توسط نیروگاه‌های برق‌آبی به ویژه واحدهای استان خوزستان جبران شده است.

 

صرفه‌جویی ۳۸۷۴ مگاواتی مصرف برق در کشور

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در تابستان امسال به یک تجربه و اخلاق صحیح مصرفی برای عبور از اوج بار دست پیدا کرده‌ایم، عنوان کرد: براساس پیش‌بینی صورت گرفته مقرر شده بود تا با اعمال ۱۱ برنامه مدیریت حدود سه مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شود؛ ولی همکاری بسیار مناسب تمامی مشترکان موجب شده است تا در تابستان امسال به رکورد سه هزار و ۸۷۴ مگاوات پیک‌سایی دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: این مهم از طریق جابجایی بار صنایع بزرگ و پمپ‌های کشاورزی، نصب کنتور هوشمند، اصلاح تعداد زیادی از کولرهای گازی، اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها، تغییر ساعات کار ادارات و... محقق شده است. مدیریت مصرف و جابجایی ساعت بار صنایع نه تنها وقفه‌ای در بخش تولید ایجاد نکرده بلکه امسال شاهد افزایش مصرف انرژی در این بخش نیز بوده‌ایم به طوری مصرف برق بخش صنعت نسبت به سال گذشته ۱۵۰ کیلووات ساعت انرژی افزایش پیدا کرده است.

به گفته این مقام مسوول اگر در تابستان امسال صرفه‌جویی سه هزار و ۸۷۴ مگاواتی محقق نشده بود بایستی برای تامین این میزان برق حدود پنج هزار و ۳۵۰ مگاوات نیروگاه جدید نصب می‌کردیم که ساخت این تعداد واحد نیازمند سرمایه‌گذاری ۳.۷ میلیارد یورویی بود. این رویه به شکل مستمری در سال‌های پیش‌رو در دستور کار خواهد بود تا این صرفه‌جویی قابل ملاحظه برای تامین برق مورد نیاز در بازه زمانی اول خرداد تا ۲۰ مرداد صرف بخش‌های به مراتب ضروری‌تر برای پایداری صنعت برق و تبدیل ایران به هاب انرژی در منطقه شود.

 

رشد یک درصدی پیک مصرف برق در کشور/ رکورد صادرات برق شکسته شد

اردکانیان اظهار کرد: در  ۱۰ سال اخیر رشد بار پیک کشور حدود ۵.۲۲ درصد بوده است اما در تابستان سال جاری بدون اعمال خاموشی و افزایش مصرف برق در بخش صنایع رشد اوج بار تنها حدود یک درصد بوده است. همچنین به سبب امکانات فراهم شده و بارش‌های مناسب سال آبی جاری توانسته‌ایم تعهدات صادرات انرژی به همسایگان خود را نیز انجام بدهیم. به طوری که در بازه زمانی اول خرداد تا ۲۰ مردادماه حدود ۲.۳ میلیارد کیلووات ساعت انرژی صادرات برق داشه‌ایم که این میزان بیشترین مقدار صادرات در سال‌های اخیر بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.