آزادی نفتکش گریس ۱ روز ۵ شنبه ۲۴ مرداد ماه، در رسانه های خبری دنیا بازتاب گسترده ای داشت.

العرب آنلاین در تحلیلی عنوان کرد: اظهارات تهران توجه ناظران را به میزان جدی بودن مذاکرات محرمانه میان لندن و تهران برای حل بحران توقیف متقابل نفتکش ها برانگیخت، در زمانی که جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر کنونی خود به لندن دولت بوریس جانسون را به اتخاذ مواضع سختگیرانه تر نسبت به ایران تشویق می کند. در این راستا ناظران در لندن به این مسئله اشاره کردند که موضوع ایران برای بولتون در مقایسه با موضوع شرکت هواوی در اولویت نبوده است. در این راستا بولتون سعی می کند بر انگلیس به منظور متوقف کردن توافقی فشار آورد که گفته شده جانسون با این شرکت بزرگ چینی برای ایجاد شبکه نسل پنجم اینترنت در انگلیس امضا کرده است.

ناظران باور دارند دولت بوریس جانسون تلاش می کند موضعی میانه را اتخاذ کند که به [موضع] واشنگتن نزدیک است، بدون این که از موضع اتخاذی اروپا به دور باشد و هم زمان تلاش می کند رابطه و تماس با تهران را به منظور حل و فصل موضوعات مورد اختلاف دو کشور  و حفظ آینده روابط اقتصادی با ایران حفظ کند.

روزنامه الرای الیوم نیز نوشت: رئیس جمهور ترامپ تاکنون در تنشی که در منطقه خلیج فارس باعث آن شده به علل زیر شکست خورده است:

نخست:آزادسازی قریب الوقوع نفتکش ایران از سوی انگلیس که تقریبا شش هفته قبل در جبل طارق توقیف شده بود؛ و این اقدام به معنای شکست جنگ نفتکش ها و تسلیم کامل در برابر خواسته های ایران و موفقیت سیاست چشم در برابر چشم و نفتکش در برابر نفتکش است.

دوم: فروپاشی ائتلاف عربی به رهبری عربستان پس از خروج امارات از آن و سیطره نیروهای شورای انتقالی جنوب بر قصر معاشیق و بیشتر مراکز نظامی وابسته به رئیس جمهور هادی و دولت وی در عدن.

سوم: شکست آمریکا در دست زدن به هرگونه اقدام انتقام جویانه علیه ایران پس از سرنگونی پهپاد این کشور،  نابودی شش نفتکش، توقیف دو کشتی متعلق به انگلیس و حملات موشکی به سفارت این کشور در عراق چرا که از این مسئله نگران بود که با پاسخ ایران مواجه شود.

چهارم: ازسرگیری غنی سازی اورانیوم از سوی ایران با عیار بالا و اعلام افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و رسیدن آن به ٣٧٠ کیلوگرم به عبارتی تا الان ٧٠ کیلوگرم نسبت به میزان مجاز در توافق هسته ای افزایش داشته است.

پنجم: گشایش کانال های گفتگو با تهران از سوی امارات و دستیابی به توافق های امنیتی در دیدار هیئت این کشور که یک هفته پیش به ایران سفر کرده بود. اقدامی که نقض آشکار تحریم های آمریکا به حساب می آید.

ششم:مخالفت وزیر امور خارجه عراق با مشارکت اسرائیل در هرگونه ائتلاف امنیتی دریایی که ماموریت حمایت از کشتی های تجاری در تنگه هرمز را برعهده دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.