"ان. اچ. کی" روز یکشنبه گزارش کرد با تکمیل روند انتخاب جنگنده ها که در ماه مارس شروع شد، وزارت دفاع ژاپن تصمیم خود جهت خرید ۴۲ فروند جت جنگنده F۳۵-B لاکهید مارتین به ارزش حدود ۱۳۰ میلیون دلار برای هر جنگنده را اعلام کرد.

این وزارتخانه گفت این جنگنده ها دارای تمامی توانایی های ضروری هستند.

وزارت دفاع ژاپن قصد دارد ناوشکن «آیزومو» متعلق به نیروی دریایی نیروهای دفاع از خود را هم به روز کند و از آن به عنوان ناو هواپیمابر برای جنگنده های F۳۵-B استفاده کند.

 

دولت ژاپن در شیوه نامه های دفاعی و برنامه دفاعی میان مدت اخیر خود آورده است جنگنده هایی را بکار خواهد گرفت که قادر به بلند شدن در یک مسافت کوتاه و فرود آمدن عمودی باشند.

این اخبار در شرایطی است که ژاپن پیشتر اعلام کرده بود با توجه به تهدیدهای بالقوه از سوی چین و کره شمالی، دستورالعمل های دفاعی جدیدی شامل خرید ۱۴۷ جنگنده «F-۳۵» را برای سال جاری میلادی تصویب کرده است.

ژاپن در حال حاضر حدود ۲۰۰ جنگنده F۳۵ در اختیار دارد که گفته می شود حدود ۱۰۰ فروند آنها فرسوده و هزینه نگهداری آنها بالا است.

جت های جنگنده F-۳۵B می توانند در یک مسافت کوتاه به هوا بلند شوند و قادر به فرود عمودی هستند این جنگنده ها را می توان از کشتی های تدارکاتی چند منظوره اداره کرد.

جنگنده های F-۳۵ توسط پروژه ای تحت رهبری آمریکا و با شرکت ۹ کشور توسعه داده می شود.  

کارشناسان می گویند همانطور که ژاپن تحت فشار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مجبور به واردت بیشتر کالا از ایالات متحده شده است، خرید سلاح های پر هزینه آمریکایی هم می تواند راهی برای کاهش کسری تجاری ایالات متحده باشد، در حالی که ارتقا همکاری نظامی میان متحدان همچنان ادامه دارد.  

 

بودجه دفاعی ژاپن در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۷ میلیارد دلار بود.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.