این حادثه روز شنبه در ۲۰ کیلومتری جاده خلخال حوالی روستای اسکستان رخ داد و راننده به سبب نیش زنبور کنترل خودرو را از دست داده و پس از انحراف از مسیر به دره کنار جاده و داخل باغی در این منطقه سقوط کرد.

در اثر این حادثه راننده تانکر سوخت که از ناحیه گردن مورد نیش زنبور قرار گرفته بود، مصدوم و با کمک ماموران فوریت‌های پزشکی بخش شاهرود شهرستان خلخال به بیمارستان انتقال یافت.

در این حادثه بدنه تانکر حامل سوخت بنزین به شدت آسیب دید و مقداری از بنزین نشتی از تانکر سوخت به باغ‌های میوه روستای اسکستان نشت کرد.

محل حادثه سقوط و واژگونی تانکر سوخت فاقد هرگونه امکانات ایمنی جاده از جمله شانه خاکی مناسب، گاردریل و دیگر امکانات کنار جاده‌ای در زمان وقوع چنین حوادثی است.

رضا شکری، دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران خلخال روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تانکر سوخت حادثه‌ دیده حامل ۱۹ هزار و ۲۰۰ لیتر بنزین در حال حرکت به سمت جایگاه سوخت شهر کلور مرکز بخش شاهرود بوده که در بین راه زنبور حادثه‌ساز شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و احتمال انفجار مواد سوختی داخل تانکر واژگون شده اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان به محض اطلاع از خبر واژگونی تانکر در محل حادثه حاضر شده و اقدام‌های پیشگیرانه از انفجار تانکر سوخت را به نحو شایسته انجام دادند.

او گفت: با حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی شهرهای کلور و خلخال در محل حادثه ابتدا خنک‌سازی مواد سوختی تانکر با استفاده از آب و کف انجام شده و مقدمات برای تخلیه بنزین تانکر واژگون شده با تانکر دیگر فراهم شد.

شکری اظهار داشت: نتیجه تلاش نیروهای شرکت‌کننده در عملیات خنثی‌سازی احتمال انفجار بنزین و استفاده از راهکارهای پیشگیرانه از جمله بستن جاده بر روی خودروها و معرفی راه جایگزین موجب آرامش عمل دست‌اندرکاران تخلیه سوخت بنزین شده و از هرگونه پیشامد احتمالی ناشی از انفجار تانکر جلوگیری شد.

او افزود: به علت نزدیکی محل حادثه به مناطق مسکونی روستای اسکستان از توابع بخش شاهرود و احتمال وارد شدن خسارات سنگین جانی و مالی به اهالی منطقه عملیات کنترل مواد سوختی و تخلیه مواد داخل تانکر ساقط شده در دره کنار جاده بسیار بالا بوده و مسئولان عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران ،پلیس راه اردبیل ،نیروهای انتظامی و ماموران آتش‌نشانی خلخال و شاهرود موفق به خنک‌سازی و تخلیه سوخت بنزین به تانکری دیگر با استفاده از یک دستگاه پمپ تخلیه اضطراری شرکت نفت این شهرستان شدند.

به گفته پژوهان، مدیر شرکت نفت خلخال عملیات پیشگیری از وقوع انفجار و آتش‌سوزی تانکر حادثه دیده با همکاری اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان آغاز وهم‌اکنون تانکر سوخت در مراحل پایانی تخلیه و آماده شدن برای انتقال به جاده و بالا آوردن با استفاده از امکانات جرثقیل‌های سنگین از اعماق دره است.

با وجود اخطارهای داده شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی خلخال مبنی بر ممنوعیت زنبورداری در حریم جاده‌های ارتباطی زنبورداران بومی و مهاجر منطقه توجهی به این هشدارها نداشته و این امر موجب بروز چنین حوادث تلخی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.