«اکاترینا زاخاریئوا» در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه "۲۴ چاسا بلغارستان"، در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به "برجام" گفت: «ادامه تلاش ها برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته ای ایران (برجام) مهم است و شکست و فروپاشی برجام کمکی به حل و فصل بحران در خاورمیانه نخواهد کرد.»

وی  افزود:«حفظ این توافق برای امنیت اروپا نیز بسیار ضروری است؛ اتحادیه اروپا، از جمله بلغارستان، تا زمانی که ایران به توافقنامه برجام پایبند باشد، یک طرف این توافق خواهند بود.»

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تهران به پایبندی کامل به توافق هسته ای بازگردد.

رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال ۹۷ به صورت رسمی خروج کشورش را از برجام اعلام کرد و مدتی بعد تحریم‌های هسته ‌ای علیه ایران را به تدریج بازگرداند.در پی بازگشت این تحریم ها، به مرور بخش انرژی شامل صادرات نفت و همچنین بخش خدمات مالی و بانکی ایران مورد تحریم قرار گرفت و سپس واشنگتن در ادامه رفتارهای خصمانه علیه تهران با صدور فرمان اجرایی، بار دیگر تحریم هایی را علیه بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران اعمال کرد.

بعد از این اقدام، جمهوری اسلامی ایران پس از یک سال صبر راهبردی اعلام کرد که در صورت برآورده نشدن منافع اقتصادی پیش بینی شده در برجام از سوی سایر کشورهای عضو این توافق بخشی از تعهدات خود را بصورت گام به گام طبق این توافق کاهش می دهد.

ایران در دو گام اول و دوم خود اعلام کرد که سقف غنی سازی زیر ۳.۶۷درصد و میزان ذخیره مواد غنی شده  ۳۰۰ کیلوگرم را رعایت نمی کند. 

وزیر امور خارجه ایران نیز تهدید کرده است که گام سوم کاهش تعهدات برجامی در شرایط فعلی اجرا خواهد شد.

کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که سازوکار مالی را برای گسترش و ادامه تجارت شرکت ها و کشورها با ایران راه اندازی می کنند.این سازوکار تاکنون خروجی مورد نظر وحداقلی ایران را نداشته و در پی آن بود که تهران برخی تعهدات برجامی خود طبق این توافق را کاهش داد.

شبکه آلمانی دویچه وله در این باره نوشت: ایران انتظار دارد که اروپا پیشنهادهای معقولی برای ادامه پایبندی به برجام ارائه دهد.قرار بود در برجام، ایران به ازای محدود شدن برخی نامه های اتمی‌اش از شر تحریم‌ها نجات یابد؛ اما با خروج آمریکا از این توافق، هیچ مزیت اقتصادی متوجه ایران نشده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از اعلام رسمی گام دوم برجامی ایران، در توئیتی نوشت: همه این گام‌ها فقط از طریق پایبندی سه کشور اروپایی قابل بازگشتند.

وی، این گام دوم جبرانی ایران را منطبق با پاراگراف ۳۶ برجام اعلام کرد و افزود: ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که به اتخاذ اقدامات جبرانی قانونی در چارچوب برجام برای حفاظت از منافع خود برابر تروریسم اقتصادی آمریکا ادامه دهیم. «همه این گام‌ها فقط از طریق پایبندی سه کشور اروپایی قابل بازگشت است».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.