«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به استرالیا تلاش کرد با سخن‌پراکنی علیه چین، روابط میان کانبرا و پکن را به تیرگی بکشاند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، پامپئو روز یکشنبه در مرکز مطالعات مستقل شهر «سیدنی» با عنوان کردن اتهامات بی اساس علیه چین گفت: «تلاش برای سرقت اطلاعات از سرتاسر شبکه‌‌ها... یا تلاش برای نظامی‌سازی دریای جنوبی چین، چیزهایی است که رئیس‌جمهور شی جینپینگ به جهان قول داد انجام نخواهد داد یا [انجام] فعالیت‌هایی که به ملت‌های درمانده برای منابعشان پول می‌دهند و آن‌ها را در قرض گیر می‌اندازند که در نهایت تبادل تجاری نیست بلکه کنترل سیاسی است».

او گفت فرصتی واقعی برای ایجاد روابط عمیق اقتصادی میان چین و آمریکا وجود داشت «اما لازم است که همه چشمانشان را کاملاً باز کنند و آمریکا قطعاً این کار را می‌کند».

وی با اشاره به این‌که گاهی فرض می‌شود میان تجارت و امنیت تمایز وجود دارد اما این دو در واقع به یکدیگر وابسته هستند، گفت: «گاهی می‌شنوم که دوستان جدا از امنیت ملی درباره مسائل تجاری و اقتصادی صحبت می‌کنند».

پامپئو مدعی شد: «بیایید اشتباه نکنیم. ظرفیت چین، ظرفیت ارتش آزادی‌بخش خلق برای آنچه دقیقاً در حال انجامش هستند، نتیجه مستقیم روابط تجاری است. آن‌ها کشورشان را بر اساس قوانین تجاری غیرعادلانه رشد می‌دهند. بنابراین قادر هستند اقتصادشان را با سرعتی زیاد رشد داده و تکنولوژی را دزدیده و تبادلات تکنولوژی را تحت فشار قرار دهند».

او در ادامه ادعاهای خود علیه چین گفت: «ابزارهای اقتصادی که رئیس‌جمهور ترامپ بر تصحیح آن‌ها تمرکز دارد، همان چیزی است که چین را نسبت به تمام کارهایی که با ارتش خود در تمام دنیا انجام می‌دهد، توانمند می‌کند و ظرفیت آن‌ها برای ساخت یک ارتش را تأمین می‌کند».

در این سخنرانی، «هیو وایت» استاد عالی رتبه مطالعات راهبردی دانشگاه ملی استرالیا، پامپئو را به چالش کشید و گفت روابط اقتصادی استرالیا و چین دارای اهمیت حیاتی بوده و در طول بحران بزرگ رکود اقتصادی جهانی به استرالیا کمک کرد. حمایت کانبرا از واشنگتن در مقابله با چین که احتمالاً آمریکا برنده آن نخواهد بود، کاری عاقلانه نیست.

پامپئو در پاسخ به وایت گفت: «ببینید، شما می‌توانید روحتان را به یک کیسه دانه سویا بفروشید یا می‌توانید از مردمتان محافظت کنید. مأموریت ما انجام هردوی این‌ها است. ما فکر می‌کنیم می‌توان به هردوی این خروجی‌ها دست یافت».

وی افزود:‌ «فکر می‌کنیم می‌توان با چین تجارت داشت و همچنان از آن‌ها خواست با قوانین مشابهی رفتار کنند. هیچ کشوری، هیچ تمدنی با اجازه دادن به این عدم تعادل در قوانین را برای مدتی طولانی، نمی‌تواند بقای خود را حفظ کند. تلاش ما در راستای بازگرداندن تجارت دو سر سود است. ما از ادامه رشد چین استقبال می‌کنیم اما باید درست و عادلانه باشد و منصفانه و متقابل باشد».

پامپئو در حالی این سخنان را اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد تعرفه‌ای ۳۰۰ میلیارد دلاری بر ورود کالاهای چینی به کشورش اعمال کند. اقدامی که موجب نگرانی بازار اقتصادی شد.

«سایمون بیرمنگهام» وزیر بازرگانی استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد اگر تهدید ترامپ عملی شود می‌تواند تخطی از قوانین سازمان تجارت جهانی قلمداد شود.

روابط پکن و واشنگتن با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا رو به تیرگی رفته است و اختلافات دو کشور در ماههای اخیر تشدید شده است.

استرالیا بارها از چین و آمریکا خواسته به جنگ اقتصادی پایان دهند زیرا رشد جهانی اقتصاد را به مخاطره می‌اندازد.

امروز همچنین «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در استرالیا به سخنرانی پرداخت و به اتهام‌زنی علیه چین پرداخت. او گفت: «ما همچنین به شدت مخالف الگوی مختل کننده رفتار تهاجمی و رفتار ثبات‌زدای چین هستیم».

 «لیندا رینولدز» وزیر دفاع استرالیا نیز روز یکشنبه در خصوص احتمال پیوستن کشورش به ائتلاف نظامی دریایی واشنگتن در تنگه هرمز گفت: «درخواستی که آمریکا مطرح کرده است، بسیار جدی و پیچیده است. به همین دلیل ما در حال حاضر این درخواست را تحت بررسی جدی قرار داده‌ایم» 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.