فاطمه مهاجرانی در نشست خبری با موضوع " باز طراحی برنامه‌های مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش " اظهار کرد: هسته‌های نخبگانی به کرات مورد توجه قرار گرفته‌اند و وقتی سیاست کلان کشور توجه به هسته‌های نخبگانی است نمی‌توان آن را فقط در حوزه دانشگاهی دنبال کرد، بلکه باید در دوره دانش آموزی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: ۹ برنامه در راستای سند تحول برای سال ۹۸ داریم که مجری مستقیم آن مرکز سمپاد است که در قالب چهار دسته مدارس، طرح شهاب، المپیادهای علمی و جشنواره خوارزمی دسته بندی می‌شود. طراحی برنامه‌های منعطف و سیال در حوزه پرورشی در دسته اول فعالیت‌ها برای تربیت چندبعدی دانش آموزان انجام می‌شود.

وی به تقویت فعالیت‌های علمی برای حل مشکلات ملی و محلی از طریق جشنواره‌های ملی چون خوارزمی در قالب زیرنظام مدیریت و راهبری اشاره کرد و گفت: تدوین برنامه برای تربیت افراد مرجع و کارشناسان مجرب و حضور در مجامع بین المللی نیز از سوی باشگاه دانش پژوهان دنبال می‌شود. ایران در المپیادها درخشیده و باید این خبر خوش را اعلام کنم که رتبه المپیاد شیمی ما رتبه ششم جهان شد، در حالی که سال گذشته رتبه ۱۹ را داشتیم.

مهاجرانی به تدوین برنامه جامع استعدادیابی در دوره‌های مختلف برای کشف استعدادها اشاره کرد و گفت: امسال طرح شهاب که از سال ۹۳ شروع شد به پوشش ۱۰۰ درصدی در پایه چهارم خواهد رسید و مدرسه‌ای نداریم که در این دوره طرح شهاب در آن اجرا نشود.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به تولید محتوای یادگیری تکمیلی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و با استعدادهای ویژه در قالب زیرنظام برنامه درسی اظهار کرد: کتب تکمیلی برای این گروه تولید می‌شود. در برخی مناطق کشور معلم برای پاسخگویی به نیاز این دانش آموزان را نداریم و تولید کتب کمکی برای پاسخ به نیازهای آنهاست.

 

وی افزود: با توجه به ضرورت هدایت دانش آموزان به سمت رشته‌های علوم انسانی، این امر به صورت ویژه در دستورکار ما قرارگرفته و سمپاد مهارتی هم کلید خورده و امسال برای اولین بار ۲۶۰ دانش آموز را در این حوزه پذیرا خواهیم بود.

مهاجرانی با اشاره به آزمون‌های پیشرفت تحصیلی برای ارزیابی آموزشی مدارس و آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد گفت: متر و مقیاس گزینش دانش آموزان برای ورود به مدارس سمپاد باید اصلاح شود. یک راهکار این است که تعدادی از دانش آموزان همه ساله به عنوان دانش آموزان سرآمد از سوی معاونت آموزش ابتدایی به ما معرفی شوند تا ما بتوانیم از آنها آزمون‌های تکمیلی را بگیریم که آن هم انجام خواهد شد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان از توانمندسازی معلمان و مدیران و بهره برداری از امکانات و خلق فرصت‌های متنوع یاددهی و یادگیری را به عنوان برنامه دیگری که برای امسال تدارک دیده شده یاد کرد و گفت: باید دبیران متخصص در حوزه آموزش تیزهوشان داشته باشیم. این مسیر شروع شده و امید است شاهد تربیت معلمان تیزهوشان در دانشگاه فرهنگیان در آینده نزدیک باشیم.

وی به ضرورت ایجاد انگیزه برای تقویت علوم پایه در دوره متوسطه اول و راه اندازی خانه‌های علوم پایه گفت: استان خوزستان به عنوان پایلوت برای این امر انتخاب شده است.

 

مهاجرانی از اجرای طرحی با عنوان کلاس تیزهوش یا فرد تیزهوش نیز خبر داد و گفت: حتی یک استعداد نباید هدر برود. در این طرح شورای دبیران مدرسه افراد سرآمد در متوسطه اول و دوم را به ما معرفی می‌کنند و اگر نمره لازم را در تست‌های هوش کسب کنند امکان استفاده از کتب تکمیلی، شرکت در نشست‌های علمی برای آنها فراهم می شود.

وی ادامه داد: ۱۰ استان کشور از جمله البرز، اصفهان، خراسان رضوی و شمالی،لرستان، سمنان، خوزستان، ایلام، شهرستان‌های تهران به عنوان پایلوت قرار است پیشگام در استقرار سندتحول باشند. کردستان و شهر تهران نیز به زودی وارد برنامه می‌شوند و امید است تا پایان سال ۲۰ استان را تحت پوشش ببریم و آموزش های لازم به آنها داده شود.

وی با بیان اینکه آزمون تکمیل ظرفیت پایه هفتم و هشتم برگزار می‌شود عنوان کرد: با توجه به وجود تعدادی صندلی خالی که در برخی مناطق قابل توجه بود، هشتم شهریور آزمون تکمیلی برگزار می‌شود و از ۱۲ تا ۱۷ مرداد سامانه مربوط برای ثبت نام دانش آموزان باز خواهد بود.

مهاجرانی ضمن اعلام اینکه نتایج آزمون ورودی پایه هفتم ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود گفت: جالب است بدانید هر ۱۰ نفر اول در شهرستان ها هستند و اینطور نیست که استعدادها در تهران جمع شده باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.