به گزارش رویترز، دانمارک روز جمعه اعلام کرد که از طرح پیشنهادی انگلیس برای عملیاتی به رهبری اروپا برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز حمایت کرده و کمک نظامی دریانودری را بررسی خواهد کرد.

سه دیپلمات روز پنج‌شنبه اعلام کردند که این اقدام از سوی سه کشور دانمارک، فرانسه و ایتالیا مورد حمایت قرار گرفته است.

یپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدگاه دولت دانمارک نبست به کمک به چنین اقدامی مثبت است. این اقدام یک رد پای پررنگ اروپایی بر جای خواهد گذاشت.

همچنین ترین براسمن، وزیر دفاع دانمارک در این باره گفت: ناوگان رویال دانمارک قوی و توانمند بوده و قادر خواهد بود به گونه‌ای فعال و موثر در چنین اقدامی مشارکت کند.

تصمیم نهایی باید در پارلمان[ دانمارک] مورد بحث قرار بگیرد.

این تلاش‌ها در حالی است که ایران تاکید دارد نیروهای خارجی باید منطقه را ترک کنند و مسئله امنیت آن را به ایران و دیگر بازیگران منطقه‌ای واگذار کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین با احتیاط از طرح انگلیس اعلام حمایت کرده‌اند درحالی‌که از طرح مشابه آمریکا برای ایجاد ائتلاف در خاورمیانه فاصله گرفته‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در گفت‌وگویی درباره تامین امنیت خلیج فارس گفته بود: ما ۱۵۰۰ مایل مرز در خلیج فارس داریم. به همین دلیل است که به آن خلیج فارس می‌گویند، خلیج مکزیک نیست و در مجاورت ما است. ما بزرگ‌ترین قدرت خلیج فارس و تنگه هرمز هستیم و تأمین امنیت و آزادی کشتیرانی جزئی از منافع مهم ما در زمینه امنیت ملی است. هیچ کس نمی‌تواند بدون ایران در این آب‌ها امنیت را تأمین کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.