محمدرضا شانه ساز، با اشاره به اینکه داروهای تولید داخل عمدتاً ژنریک بوده و از پوشش بیمه خارج نشده است، افزود: ملاک سنجش تمام داروها بر اساس استاندارد بین‌المللی است و هیچ تفاوتی بین داروی ایرانی و خارجی وجود ندارد.

وی ادامه داد: قانون بیمه‌های پایه در بسیاری از کشورها به نحوی است که وقتی دارویی ژنریک عرضه می‌شود، اساس حمایت بیمه نیز بر این داروها خواهد بود.

شانه ساز گفت: بیمه‌ها، داروهای ژنریک تولید داخل را پوشش می‌دهند. در کشورهای پیشرفته نیز داروهای گران قیمت خارجی از پوشش بیمه‌ای محدودی برخوردارند و بیشتر داروهای داخلی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: داروهای تولید داخل نیز همانند داروهای وارداتی باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی تولید شوند. در زمینه دارو استاندارد ملی وجود ندارد و ملاک سنجش تمام داروها بر اساس استاندارد بین‌المللی است.

شانه‌ساز با اشاره به اینکه هیچ تفاوتی بین داروی ایرانی و خارجی وجود نداشته و نگرانی از عدم تأثیر داروها جنبه روانی دارد، گفت: ۹۷ درصد از داروهایی که مردم مصرف می‌کنند، تولید داخل است و رعایت تمام استاندارها به طور دقیق کنترل می‌شود. افزایش امید به زندگی و مصرف داروهای تولید داخل برای کنترل بیماری‌هایی همچون فشار خون، دیابت و…، نشان می‌دهد که این داروها از اثربخشی لازم برخوردار بوده و مردم نباید به هیچ وجه از این بابت نگرانی داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.